Stavanger Ysteri i ny drakt
OlssønBarbieri har designet ny identitet, pakning og nettside for Stavanger Ysteri.
Aktuelt byrå
OlssønBarbieri
En post på Facebook fra Lise Brunborg ble starten på den nye identiteten for Stavanger Ysteri.
– Lise startet ysteriet for 5 år siden, og la i fjor ut en melding på Facebook om at hun ønsket å redesigne brandet sitt. Etter vårt første møte i Oslo, der vi fikk smake på noen av ostene, lære litt om prosessen bak ysting og Lises filosofi, ble det tydelig at dette var et prosjekt som passet vår interesse for mat og drikke veldig godt, sier Erika Barbieri i OlssønBarbieri.
Det finnes få urbane ysterier, og Stavanger Ysteri har blitt bemerket de siste årene, spesielt ved å kun lage oster av rå melk. OlssønBarbieri så muligheten for å skape et visuelt narrativ som kunne utfordre det romantiske bildet av kyr og budeier i fjellheimen. Identitet og pakningsdesign i kategorien ost har ikke utviklet seg i samme takt som kvaliteten på norske oster.
– Mange uavhengige norske ysterier har i de siste årene nådd et kvalitetsnivå som vinner på smak og tekstur i konkurranse med franske og italienske oster. Lise samarbeider med en fast melkebonde som frakter dagsfersk, økologisk og upasteuristert melk til ysteriet hver morgen. Når man pasteuriserer melk, som de fleste ysterier gjør idag, mister den sitt «terroir», sine særegenheter. Lise representerer en ny generasjon ostemakere med sine upasteuriserte produkter og urbane bakgrunn, sier Henrik Olssøn.
Lise har i en Mastergrad i Chevre (fra Landbrukshøyskolen i Ås) og holder kurs om hvordan den mikrobiologiske prosessen bak ysting fungerer. Hun er sett på som en visjonær i bransjen, også fordi hun er engasjert på politisk nivå og jobber for å gjenopplive tradisjonell ysting og spre kunnskap om produkter laget av rå melk. Denne kunnskapen har forsvunnet i stor grad etter at ost ble industri i stor skala.
Prosessen ved å fermentere melk, selve ystingen, var inspirasjonen til valg av illustratør. Debora Szpilmans organiske og fragmenterte strek gir et hint til selve prosessen der melken koagulerer, og har samtidig et sympatisk og avslappet uttrykk som forteller ulike mytologiske historier som har vært viktige for Lise. Illustrasjonene gir hver ost en personlighet knyttet til hvert navn. Identitetssystemet er basert på små navneetiketter med fargekoder inspirert av hver ost, som skaper et sobert men tydelig uttrykk i ostedisken.
– Lise er en visjonær leder, og det har vært veldig inspirerende å jobbe med henne. I prosessen ble det tydelig for oss at Lise's rolle ligger nært den til en stjernekokk – en person som både mestrer håndverket, vitenskapen og har en visjon for bransjen, avslutter Erika Barbieri.
Involverte byråer
OlssønBarbieri