Storebrand i ny drakt

Med ny visuell identitet er finansselskapet Storebrand rustet for å styrke sin posisjon. Utviklingen av identiteten er basert på en ny merkevarestrategi, hvor Storebrands rolle og personlighet har fått nytt liv.

Topp bilde

Knowit Experience, tidligere Creuna, har samarbeidet med Storebrand på merkevare, innholdsstrategi og digital kommunikasjon helt siden 2013. Storebrand er en kjent merkevare innen pensjon og forsikring, og leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner, bedrifter og investorer.

0 Storebrand Hitorisk
Historisk
0 Old identity
Gammel identitet

Nytt visuelt konsept

Knowit har utforsket med nye visuelle konsepter, samtidig som identiteten er gjenkjennelig og ivaretar Storebrands etablerte merkekapital. Resultatet er et konsept som spiller på Storebrands logosymbol, «lenken», og hvordan den symboliserer at Storebrand lenker nåtid og fremtid sammen. Konseptet går igjen i form av dynamiske og varierte ovaler og sirkler som designelementer i Storebrands nye og tidsriktige visuelle verktøykasse.

1 Storebrand logo 1
2 Skilt 1

Eierskap til rødt

Den nye fargepaletten forsterker og videreutvikler Storebrands eierskap til rødt. Vi har introdusert et rikere utvalg rødtoner som, i kombinasjon med nye støttefarger, gir et friskere og moderne uttrykk.

9 Give aways 1
6 Storebrand font in use 1
7 Storebrand font in use 1

Egen font

Typografi er et bærende element i Storebrands nye identitet. Her har Knowit samarbeidet tett med det København-baserte fontbyrået Playtype. Resultatet er Storebrand Sans, en moderne og tidløs font med særpreg og god lesbarhet, som skal uttrykke varme, tillit og troverdighet.

Storebrand font features
Storebrand font languages
Storebrand Font Specimen
Storebrand font

Modernisering av logo

Som del av moderniseringen har Knowit også justert Storebrands logo, samt logoen til det svenske datterselskapet SPP. Storebrand Sans er implementert i navnetrekket, og logosymbolet er lettere og mindre «låst». Også Kron, fintech selskapet som Storebrand kjøpte opp i 2023, har fått justert logo og visuell profil for å gjøre familietilhørigheten til Storebrand tydeligere.

0 Gammel logo

– Vi ønsket å fornye Storebrands visuelle profil i tråd med vår merkevarestrategi, og vise frem en mer moderne og fremtidsrettet merkevare for et veletablert og solid selskap med lang historie. Knowit var et naturlig valg for jobben, sier Charlotte Hillestad, leder merkevare og kundeopplevelse i Storebrand Livsforsikring.

– Kombinasjonen av en ny og frisk fargepalett, en modernisert logo og skreddersydd typografi viser frem Storebrands merkevareidentitet på en måte vi er svært fornøyd med og håper kundene våre setter pris på.

Casefilm

Knowits team har bestått av tre designere, prosjektleder og kundeansvarlig rådgiver. I tillegg til å involvere Storebrands markeds- og merkevareledelse har prosjektet også samarbeidet med design- og UX ressurser i Storebrand Digital, Storebrands reklamebyrå og nøkkelpersoner i Kron.

Storebrands nye identitet ble lansert internt i desember 2023, til stor begeistring blant de ansatte. Samtidig ble de første uttakene lansert på nettsider og utvalgte digitale løsninger. Fra 2024 er den nye identiteten å se i reklameuttak.

Involverte byråer

82683 63032 original
Knowit Experience
M

Mads Øvergaard

Senior Designer

S

Silje Blænes

Senior UX Designer

L

Line Mevassvik

Strategisk rådgiver

R

Roar Skotte

Prosjektleder

J

Joffrey Lamirault

Motion Designer

Playtype Fontbyrå
J

Jonas Hecksher

Font designer

D

Daniél Andreasen

Rådgiver

Andre involverte

C

Charlotte Hillestad

Leder merkevare og kundeopplevelse i Storebrand

S

Siri Olerud

Senior grafisk designer i Storebrand

J

Joachim Skageng

Reklameansvarlig i Storebrand