Storsatsingen Yellow får visuell identitet

I sommer åpnet Yellow dørene til sin første butikk. Bak selskapet står Venture-selskapet Askeladden & Co og Normal-gründer Michael Eeg. Navn, merkevare og visuell identitet er utviklet av design- og strategibyrået Manyone på rekordtid.

Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 1

Et nytt retail-eventyr

Askeladden & Co har lansert over 30 selskaper, eksempelvis legetjenesten Dr. Dropin, massasje-kjeden Squeeze og tannhelsekjeden Blid. Nå lanserer de Yellow, en ny retail-aktør med et rikt sortiment av klær, sko og accessories fra kjente merker - og nye funn - til en svært god pris. På eiersiden har Askeladden & Co med seg Michael Eeg som tok Normal til Norge i 2017.

– Yellow sitt kundeløfte er å alltid tilby en god deal. Vi skal utfordre detaljbransjen slik vi også fikk til med Normal, forteller Michael Eeg, medgründer og daglig leder i Yellow.

Sortimentet til Yellow er basert på overskuddsprodukter fra hele verden. Inspirasjonen til konseptet er hentet fra internasjonale suksesser som Brands For Less, Dress For Less, TJ og Maxx. og Ross Dress for Less. Eeg er godt fornøyd med å ha utviklet noe som treffer det norske markedet.

– Fra navn til look og budskap er Yellow en soleklar innertier for meg. Jeg er stolt over hva teamet og byrået har fått til på rekordtid, forteller Eeg.

Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 2
Her ser du eksempler på den visuelle identiteten for Yellow.
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 4
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 5
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 6
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 7
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 8
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 9
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 10
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 11
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 13
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 14
Kreativt Forum Yellow Visuell identitet 15

Håndplukket team og tett samarbeid

Design-og strategibyrået Manyone utviklet navn, merkevare- og kommunikasjonsplattform samt visuell identitet. Det har vært et tett samarbeid mellom rådgivere og designere fra Manyone, interne ressurser fra Askeladden & Co, tidligere Normal-gründer Michael Eeg og salgs- og konseptsjef i Coop Extra, Trude Solvoll Navarsete. Arbeidet ble gjort på knappe fire uker parallelt med ferdigstilling av forretningskonseptet og åpning av første butikk.

– I våre prosesser er vi helt avhengig av byråsamarbeidspartnere som både kan snu seg raskt rundt og være pragmatiske, utfordre oss og være stødige rådgivere der det teller som mest, og ikke minst evne å forstå forretningsmodellen og det markedsmessige mulighetsrommet. Det er en kunst. Derfor håndplukket vi teamet i Manyone til dette oppdraget, sier Tim Nilo, Partner i Askeladden & Co om det nye samarbeidet.

Liten tid til tross - resultatet er en sterk og tydelig, men enkel og ukomplisert merkevare.

– Følelsen av å handle smart ble tidlig en føring i prosessen. En følelse som appellerer til både de som «må» gjøre en god deal og de som «liker» å gjøre en god deal. Navnet og den visuelle identiteten baserer seg på enkle, men kraftfulle virkemidler som underbygger dette, forteller Alexandra Schou Salbu, Lead Brand Designer i Manyone.

Team Manyone
Team Manyone, fra venstre foran: Alexandra Schou Salbu og Sandra Walderhaug. Fra venstre bak: Michelle Cole og Bettina Lycke.

En rik verktøykasse

– Vårt mål var å skape en identitet som kan stå seg over tid, men med en verktøykasse som gjør at det er enkelt å skru opp og ned på volumknappene og å lage godt, on-brand innhold for både in-house markedsavdeling og butikkansatte, forteller Schou Salbu.

Resultatet er en enkel og tydelig merkevare, som kan stå seg over tid, og som har mulighet til å vokse og utvikles i takt med forretningsidéen og konseptet Yellow.

– Vi ønsket å skape en ukomplisert og tydelig merkevare, og har tatt inspirasjon fra kjente salgssignaler ved utvikling av både navn, farger og symboler. Selv om vi bruker få virkemidler, har vi virkelig egnet å skape en variert verktøykasse, hvor det er lagt opp til at man lagvis kan skape utallige visuelle kombinasjoner, sier Sandra Walderhaug, Senior Brand Designer i Manyone.

Kreativt Forum Yellow Rekordåpning
Butikkåpning.
Kreativt Forum Yellow Michael Eeg og Tim Nilo
Team Yellow: Michael Eeg og Tim Nilo.
Kreativt Forum Yellow Butikkdetaljer
Kreativt Forum Yellow Butikkfront
Kreativt Forum Yellow Butikkhandel
Kreativt Forum Yellow Butikkutvalg
Kreativt Forum Yellow Tim Nilo

Yellow tar fullt eierskap til gulfargen, som signaliserer lave priser, er et blikkfang for prisbevisste, men som samtidig evner å kommunisere kvalitet. Verktøykassen som består av både visuelle og tekstlige elementer gir videre gode muligheter for å kommunisere både et rolig og elegant uttrykk,men også å være mer høylytt der det er behov for dette.

Det har blitt utviklet et malverk som åpner opp for bruk av enkle produktbilder fra leverandører eller stockbilder og -videoer for kostnadseffektiv produksjon av markedsmateriell. I kombinasjon med de visuelle elementene får enkle bilder en tydelig identitet, og det skapes relasjon med kunden gjennom gjenkjennbare situasjoner og kommunikasjon med glimt i øyet.

Om byrået

Strategi og -designbyrå etablert av grunnleggerne av Designit i 2019. Manyone hjelper virksomheter med å skape fremtidens løsninger ved å kombinere det beste fra strategi- og designfaget. 300+ ansatte med kontorer i København, Aarhus, Frankfurt, Köln, Malmö, Gøteborg, Barcelona, London, São Paulo, Tel Aviv, New York, Toronto og Oslo. Manyone jobber med kunder som Statkraft, IKEA, Novo Nordisk, Deutsche Telekom, Lufthansa, KONE, Ruter og ice. Les mer på www.manyone.com

Involverte byråer

1643634804328
Manyone
S

Sandra Walderhaug

Senior Brand Designer

M

Michelle Cole

Partner & prosjektleder

B

Bettina Lycke

Kommersiell Direktør, kundeansvarlig & merkevarerådgiver