Studio Oker skapte logo og profil for «hemmelig» kinesisk bil

Lanseringsbilen til det kinesiske bilmerket Jidu, en selvkjørende SUV, har fått logo og profil fra Studio Oker i Stavanger. Det er ikke hverdagskost.

Jidu car 01

Det helt ferske kinesiske bilmerket Jidu tok kontakt med det lille designbyrået Studio Oker i Stavanger, etter å ha sett et bilde som byrået hadde postet på Instagram. Det rogalandsbyrået først trodde var en spøk, er nå klart etter måneder med hard jobbing.

Bilselskapet Jidu ble etablert for et snaut år siden, og eies av to kinesiske giganter, bilselskapet Geely (Polestar, Lotus, Volvo Personvagnar) og teknologiselskapet Baidu. Jidu er ikke en vanlig bil, men er en autonom og selvkjørende bil.

– Bilen er planlagt å være den mest avanserte innenfor kunstig intelligens, og skal være på nivå 4 på autonomitet. Det vil si at den skal kunne kjøre selv uten menneskelig intervensjon. Tesla er foreløpig på nivå 2. Når sjåføren ikke lenger trenger å fokusere på kjøringen, gir dette rommet innenfor bilen en ny kontekst – bilen blir et rom for jobb, underholdning og avslapning, forteller Baard Kolstad i Studio Oker.

Jidu logo 01
Jidu logo 02
Jidu logo 03
Jidu type construction

700-800 skisser

Og foreløpig er den også ganske hemmelig: Studio Oker fikk i oppgave å lage logo og profil til en SUV, men de har ikke fått vite så mye mer. Designeren av bilen, Frank Wu, er tidligere sjefsdesigner i Cadillac.

– Når vi designer nye identiteter har vi alltid en tilnærming hvor vi utforsker så mye som mulig i ulike konseptuelle retninger tidlig, for å sikre at løsningen vi kommer frem til er den riktige. Dette prosjektet var inget unntak, den eneste forskjellen her var at det ble nødvendig å ha en åpen prosess. Både på grunn av at vi ikke visste hvordan bilen så ut og at de hadde behov for å garantere at symbolet vi endte opp med var mulig å varemerkeregistrere. Totalt sett endte vi opp en plass mellom 700-800 skisser på logosymbolet før vi endte opp med den endelige løsningen.

Jidu hardware

To nye skrifttyper

For hver runde med skisser 3D-printet JIDU favorittene, testet dem på panseret, og ga Studio Oker en tilbakemelding på hva som fungerte og ikke.

– Tidlig i prosessen visste vi at vi ønsket å få utviklet en skreddersydd skrift. Dette er nærmest blitt en tradisjon i bilverdenen, med merker som Volvo, Audi, Mercedes, BMW, Toyota og samtlige andre som alle har utviklet egne skrifttyper. Vi samarbeidet med to skriftforlag, Displaay fra Tsjekkia og CoType fra England, som designet to skrifttyper til bruk i overskrifter og øvrig kommunikasjon.

Jidu billboard
Jidu board-løsning.

Bilen skal lanseres senere i vår, og går i produksjon i løpet av 2023, først på det kinesiske markedet, så resten av verden etter hvert.

– Det er utrolig hvordan nye digitale verktøy muliggjør samarbeid på tvers av landegrenser – I et av møtene reflekterte vi over hvor ufattelig det var med en gjeng samlet på samme tid fra Kina, Norge, Spania, Canada og Melbourne, avslutter Baard Kolstad.

Involverte byråer

Studio Oker