Synnøve hyller tradisjoner, håndverk og historie med nytt emballasjedesign for sine brunoster

Synnøve har lansert nytt emballasjedesign for Gudbrand og Fløtemys. Et strategisk grep for å vinne tilbake både yngre og eldre generasjoner. Synnøve har sammen med merkevarebyrået Everland gjort deres stolte historie og kjente produkter relevante igjen.

Synnøve Finden er historien om norsk entreprenørskap. Den unge Synnøve fra Finden tok en stor sjanse da hun grunnla en ostefabrikk i Oslo 1928. I dag, nesten 100 år senere, er Synnøve Norges nest største leverandør av kvalitetsost og yoghurt.

I senere år har merkevaren Synnøve Finden vært igjennom en større rebrandingprosess. På veien mistet brunostene forankring i sin egen historie og i norsk tradisjon og håndverk – noe som viser seg å være sterke drivere i kategorien. Oppgaven for Synnøve og merkevarebyrået Everland var å redesigne Synnøve Gudbrand og Fløtemys for i større grad å appellere til de etablerte brukerne (først og fremst 50+). Med nytt design ønsket man også å rekruttere unge voksne, som i stor og økende grad setter pris på vår norske historie og tradisjoner.

Synnove brunost packaging design 2
Synnove brunost packaging design 3
Synnove brunost packaging design 4
Synnove brunost packaging design 5
Synnove brunost packaging design 6

– Det nye designet er sterk historiefortelling. Vi har gitt emballasjedesignet en make-over slik at forbrukerne tydelig kan fornemme historien og håndverket, og Synnøves kjerneverdier. Hver skive brunost er en bit av Synnøves stolte historie og norske tradisjoner, forklarer Cathrine Myrvang, markedssjef i Scandza.

Synnove brunost packaging design 7
Synnove brunost packaging design 8
Synnove brunost packaging design 9
Synnove brunost packaging design 12
Synnove brunost packaging design 20

Rikke Hatlo, designdirektør i Everland legger til: – Brunost er noe av det «norskeste» vi har, og forventninger om referanser til vår kultur og historie i et brunostdesign ligger dypt hos forbruker. Designet henter opp mønster inspirert av utskjæringene i formene man opprinnelig brukte til å støpe brunost. Vi ønsket å understreke Synnøves besluttsomhet og pionerånd. For å illustrere den viljesterke personen hun var, plasserte vi henne selvfølgelig stolt og sentralt på emballasjen.

Det nye emballasjedesignet til Synnøve Finden Gudbrand og Fløtemys er i butikk nå.

Synnove brunost packaging design before
Før.
Synnove brunost packaging design after
Etter.

Involverte byråer

Everland