Ett år har gått siden Felleskjøpet valgte NORD DDB som nytt reklamebyrå. Sammen har de utviklet ny visjon for selskapet: «Sammen tar vi vare på jorda, dyra og framtida», og et nytt kommunikasjonskonsept «Ta vare på».
– Vi hadde behov for å bli enda tydeligere på hvem vi er, hva vi gjør, og hvem vi er til for. Dette er starten på et nytt kapittel som skal gjøre Felleskjøpet bedre rusta for framtida, både som organisasjon og merkevare sier markeds- og kommunikasjonsdirektør i Felleskjøpet Agri, Line Hildonen Ramstad.
– Enten man er en bonde som ønsker å ta vare på avlingen sin, eller noen som bare ønsker å ta litt bedre vare på tomatplanta på balkongen, kan Felleskjøpet med sin erfaring, kunnskap og ekspertise hjelpe deg å lykkes med det. Denne kjernen dannet grunnlaget for den nye visjonen og konseptet, sier Aleksander Hetland, Client Service Director i NORD DDB.
Fellesskapet i Felleskjøpet
Nå står de første merkevarefilmene på trappene. Ambisjonen er å bygge en tydeligere bro mellom bonden og resten av befolkninga. Ved å snakke om tematikk som angår oss alle, er målet at flere ikke-bønder også skal se verdien av Felleskjøpet.
– Bonden er viktig for Norge, og kunnskapen bøndene og Felleskjøpet besitter er relevant for de fleste, enten det er hageflekken eller kjæledyret som trenger litt kjærlighet, sier det kreative teamet Joachim Bjørndahl og Fredrik Omre.
Selv om merkevarefilmene først står klare nå, har det allerede blitt produsert mye på det nye konseptet. En øvelse som kan være verdt å gjøre med ferske konsepter, mener Hetland.
– Den naturlige lanseringsstrategien for et nytt konsept ville ha vært å lede med en stor filmproduksjon etterfulgt av taktiske uttak. Denne gangen snudde vi på det, for å virkelig syreteste konseptet i salgsutløsende materiell først, sier Aleksander Hetland.
Filmene er produsert av PryserFilm med Patrik Syversen på regi. Fra våronna i mai og frem til innhøstinga i august, har de reist rundt i Norge og snakket med bønder om forskjellig tematikk innafor norsk landbruk som berører oss alle. Det har endt opp i flere korte portretter og én langversjon som alle går på TV i disse dager.
Involverte byråer
Guri Sanders
Rådgiver
Jorunn Vold
Prosjektleder
Rune Gabrielsen
Design
Inger Lundhaug
Design
Daniel Antonsen
Klipper
Fredrik Pryser
Produsent
Patrik Syversen
Regi
Askild Vik Edvardsen
Foto
Håvard Byrkjeland
Foto
Erlend Mjømen Knudsen
Klipp
Andre involverte
Line Hildonen Ramstad
Ansvarlig hos kunde
Trond Østby
Ansvarlig hos kunde