Take away your take away

Nå viser McDonald’s seg fra sin styggeste side, og tar tak i problemet de selv er en stor del av.

Element 1 Cover photo
Element 1 1 Cover photo 2
Element 1 2 Cover photo 3

Som den største take away-kjeden både i verden og i Norge er McDonald’s’ emballasje trolig den mest gjenkjennelige som finnes. Ekstra godt stikker det seg ut når det ender opp i gatene som søppel.

– Vi er definitivt en del av problemet og er lei av å se søppel fra våre restauranter liggende strødd overalt. Det er et problem både for nabolag, i byene og for miljøet. Her kan vi gjøre mer og vi kan gjøre det bedre enn vi gjør i dag, sier markedssjef i McDonald’s Norge, Mari Husby.

Nå tar McDonald’s hele verktøykassa i bruk for å finne løsninger på forsøplingsproblemet, i tett samarbeid med deres byråpartnere NORD DDB, kommunikasjonsbyrået WergelandApenes og mediebyrået OMD.

– McDonald’s-emballasjen er ofte det aller mest gjenkjennelige i en haug av annet søppel. Det er både fordelen og ulempen med å være verdenskjente. At ikonisk emballasje også blir til ikonisk søppel i den sammenhengen. Dette førte oss til ideen bak reklamedelen av kampanjen «Take away your take away» hvor McDonald’s ansvarliggjør seg selv, samtidig som vi oppfordrer alle til å sørge for at byene våre holdes rene, sier Torstein Søreide Skogedal og Thomas Larsen Eltvik, teamet i NORD DDB.

Element 2
Element 2 1

Fotograf Jói Kjartans har dokumentert noe av søpla som ligger strødd i Oslos gater, og bildene er nå å se på utendørs, printannonser, sosiale medier og i McDonald’s’ restauranter med en oppfordring til kundene om å huske å kaste søpla der den hører hjemme. I tillegg går kampanjen på TV og online video med et nikk til den kjente plastikkpose-scenen fra «American Beauty».

McDonald’s gjør sitt største krafttak mot forsøpling noensinne

Kampanjen er del av et større initiativ fra McDonald’s der NORD DDB, kommunkasjonsbyrået Wergeland Apenes og mediebyrået OMD har jobbet sammen med restaurantkjeden om en helhetlig innsats rundt emballasje- og forsøplingsdilemmaet.

– Vi har igangsatt en massiv ryddeaksjon som skjer i store deler av landet. Sammen med lokale lag og foreninger, deltar våre medarbeidere i en ekstra stor ryddedugnad denne våren og utover sommerhalvåret. Vi skal gjøre vårt, men vi klarer ikke dette alene. Vi trenger at alle er med og bidrar og derfor har vi lansert kampanjen med en vennlig påminnelse til våre gjester om å kaste søppel riktig, sier Husby.

Element 4

– Sammen med blant annet Hold Norge rent, Loop og Kristiansand kommune har vi blitt med på forskningsprosjektet «Havet begynner her» for å finne ut av hvilke endringer og grep vi og andre kan gjøre for å redusere mengden forsøpling. Håpet er at vi kan trekke læring herfra som kan implementeres for alle våre restauranter. Det er få som tenker at de selv forsøpler, det skjer ubevisst, så vi vil finne ut av hvilke grep vi kan ta for å sikre at emballasjen ikke kommer på avveie, sier Veronika Skagestad, kommunikasjonssjef for McDonald’s i Norge.

– Vi som restaurantbransje har både et stort ansvar og en enorm kraft til å bidra til endring. Take away er kommet for å bli og vi trenger fortsatt emballasje. Men vi kan gjøre det bedre og vi gjør det best gjennom brede samarbeid. Derfor må vi snakke med resten av bransjen, leverandører og politikere for å finne felles løsninger, avslutter Skagestad.

Involverte byråer

87032 eb28c original
NORD DDB
G

Gro Marwold

Prosjektleder

J

Julie Henriette Stenberg

Prosjektleder

M

Mats Anderson

Designer

R

Rune Gabrielsen

Designer

F

Fredrik Brinchmann

Designer

V

Vladimir Maric

Utvikler

WergelandApenes PR-byrå

OMD Mediebyrå

Andre involverte

J

Jói Kjartans

Fotograf

M

Mette Vonen

Markedsdirektør i McDonald's

M

Mari Husby

Senior markedssjef i McDonald's