Da Skappel deltok på Ulldagen i 2021, fikk de for alvor øynene opp for den norske ulla og sauenæringens betydning i Norge. Den dårlige samvittigheten for å importere ull og drikke avokado-shake, kom snikende.
– Vi bombarderes med tips og informasjon om hvordan vi skal tenkte grønt, og hvordan vi skal omfavne produkter og tjenester som har mindre negativ innvirkning på klima og miljø. For de fleste av oss oppleves dette som overveldende, og i det store bildet kan våre personlige bidrag føles ubetydelige, forteller Dorthe Skappel.
Nettopp forvirringen klimadebatten kan skape for hver og en av oss, har Skappel tatt på kornet. I kampanjen «Future is sheep» formidler Dorthe hvordan klimaråd treffer henne, og hvordan hun føler seg litt liten i debatten.
Daglig leder i Skappel, Marthe Skappel, er tydelig i sin sak.
– Man må tørre å stille seg selv kritiske spørsmål når det handler om bærekraft. Selv om avokado kanskje virker som et grønt alternativ, må man ikke glemme hvor vi importerer de fra. Vi ønsker å fronte lokale råvarer og lokale tradisjoner, som lam og sauenæringen faktisk er, sier hun.
Kampanjen er utviklet av Agnes Hagen Frogner og Nicoline Lysholm i noe. Ellevill har produsert filmene.
Involverte byråer
Maria Haugsgjerd
Koordinator
Sebastian Bergsnov
Produsent
Fredrik Hinsch
Foto
Isak Norum
Klipp / Online
Andre involverte
Marthe Skappel
Ansvarlig hos kunde
Dorthe Skappel
Ansvarlig hos kunde