Too Good To Go med sin første reklamekampanje i Norge

Denne uken lanserer Too Good To Go sin første reklamekampanje i Norge og tar dermed kundeløftet «Sammen i kampen mot matsvinn» ett steg videre. Kampanjen er utarbeidet av Morgenstern og bakt av Godt Brød.

– Det er kjempeviktig å få med folk flest på å kutte matsvinn, for over halvparten av matsvinnet skjer på forbrukersiden. For å skape endring, må vi gjøre det sammen, og det er dette kampanjen ønsker å poengtere, sier Annika Asté, markedsdirektør i Too Good To Go Norge.

Too Good To Go Adshel 1185x1750 1

Matreddere spiste reklamen

Godt Brød har bakt det som frontes i Too Good To Go-kampanjen, som består av utendørs og behind the scenes-filmer i sosiale medier.

– Det er ikke tilfeldig at vi viser bakervarer i reklamen. Det er en av matvarene det kastes mest av, og som Too Good To Go-appen naturlig nok har mye av, både fra bakerier og dagligvarebutikker, sier Ester Hjellum i Morgenstern, som forteller at de sørget for et litt annerledes fotoopptak.

Bakomfilm til bruk i sosiale medier.

– Bokstavene kunne selvsagt ikke kastes etter opptaket, og ble derfor lagt ut som forundringsposer i appen, med henting rett fra fotostudioet på Ensjø. 16 brukere av appen sørget for at reklamebaksten ikke gikk til spille, sier Eirik Mikalsen i Morgenstern.

Asté understreker videre at Too Good To Go har samarbeidet med Godt Brød i flere år allerede, og at de var en naturlig samarbeidspartner, fordi hun er imponert over at selskapet nærmest har null matsvinn.

– Sammen har vi reddet rundt 40.000 forundringsposer med overskuddsbakst fra Godt Brød. Vi er imponert over hvordan de klarer å ha rene hyller på slutten av dagen ved å bruke en kombinasjon av donasjoner til veldedige organisasjoner og appen vår. Slik unngår de mer eller mindre helt å kaste mat, sier hun.

Én million nedlastinger

Siden oppstart har én million nordmenn lastet ned og registrert en bruker i appen, og tre millioner måltider er reddet fra å ende opp som svinn.

I Norge er det 390.000 tonn mat hvert år som aldri blir spist. Blant annet kaster norske husholdninger 170.000 brød om dagen, og butikkene kvitter seg med 39 millioner usolgte brød hvert år.

Om Too Good To Go

Too Good To Go er et internasjonalt selskap som bekjemper matsvinn i 15 land, og er verdens største nettbaserte markedsplass for overskuddsmat. Appen med samme navn knytter butikker og spisesteder som har mat til overs sammen med folk som ønsker å «redde» maten til redusert pris.

I Norge samarbeider Too Good To Go med rundt 2000 butikker og spisesteder over hele landet. Én million nordmenn har lastet ned appen, og siden oppstart i 2016 har tre millioner måltider blitt reddet fra å ende opp som matsvinn.

Selskapet jobber også med å spre kunnskap om miljøkonsekvensene av matsvinn.

Andre involverte

A

Annika Asté

Head of Marketing, Too Good To Go

M

Magnus Brune

Community Manager, Too Good To Go

H

Henrik Sand

Baker, Godt Brød