
Helgeland Museum er et regionalt museum i den sørlige delen av Nordland. Museet forvalter og bevarer natur- og kultursamlinger og bygninger, inkludert samisk arv. Museet formidler og utdanner også om natur- og kulturarv, historie og aktuelle problemstillinger gjennom utstillinger og arrangementer, i egne lokaler og andre steder.
Helgeland Museum hadde behov for en frisk og moderne visuell identitet som både skulle fremheve Helgelands rike historie og kulturarv, men samtidig appellere til et moderne publikum.
I tett samarbeid med museet har by north lagd et fleksibelt designsystem som sømløst blander tradisjon med innovasjon. Den nye identiteten er forankret i en redesignet versjon av den eldgamle helleristningen Skiløperen fra Tro i Nordland. Symbolet representerer museets oppdrag, å bringe fortiden til live og forbinde den med nåtiden og fremtiden.
Den visuelle identiteten kombinerer formene og linjene til utskjæringen med et rent og minimalistisk design, og fanger museets unike blanding av natur og kultur. Det legger også til rette for at flere avdelinger og samlinger i museet kan representeres på en sammenhengende måte.
Ved å gjøre innholdet til helten og posisjonere museet som en moderne og dynamisk avsender, har Helgeland Museum fått en tydelig merkevare og kommunikasjon på tvers av flater, medier og de respektive avdelingene museet består av.
Involverte byråer

Thomas Litangen
Grafisk design
Frida Kalsnes
Grafisk design
Majken Falch Jonassen
Grafisk design
Håvard Sandaa Karlsen
Strategisk rådgiver
Linn Christina Andersen
Prosjektleder
Involverte
Janicke Kernland
Direktør, Helgeland Museum
Gry Johansen
Leder markedsføring, Helgeland Museum