Traff gull med OL-kampanjen

Med noen av Norges største gullhåp i sponsorstallen, var det mye å bygge innhold på da The&Partnership skulle rulle ut Toyotas olympiske/paralympiske kampanje «Start your impossible» i det norske markedet denne sommeren.

Toyota OL

Konseptet ble lansert foran Vinter-OL i 2018, og er videreutviklet i år, altså med noen av våre lokale utøvere og deres egne historier:

– Vi fikk god tid med utøverne både når det gjaldt å hente ut deres «impossible»-historier og å sikre oss det vi trengte av filmer og stills til kampanjen, som skulle tilpasses det aller meste av flater og formater, sier kreativ leder i The&Partnership, Geir Florhaug.

– Vi ønsket ikke å lage noen tradisjonell heltekampanje, men heller fokusere på utøvernes menneskelige egenskaper, slik som kraften og pågangsmotet hos Birgit, og den lekne kjemien mellom Anders og Christian. En intuitiv forståelse av hverandres tanker og bevegelser, som ganske sikkert er én av årsakene til at duoen gikk hele veien til gull.

Kampanjen gikk i kombinasjon med internasjonalt materiell, som også ble tilpasset og lokalisert, på TV, print, utendørs og i de fleste digitale kanaler. Slik fikk vi både fokusert på Toyotas innovasjon og mobilitetsteknologi og levendegjort OL-engasjementet for det norske publikum.

– Alt ble sydd sammen i en detaljert medieplan, som tok for seg alle tenkelige scenarier før, under og etter mesterskapet – med tilpassede budskap til ulike perioder, øvelser og hendelser, som finaler og norske gullmedaljer. Og de har vi jo fått i Team Toyota både i OL og Paralympics, sier Erlend Gram Simonsen, byråleder og rådgiver i The&Partnership.

SYI MS
SYI Birgit

Kampanjen bidro til å løfte Toyota som merkevare og økte uhjulpen kjennskap til Toyotas OL-partnerskap med 500 %. Det tyder på at kommunikasjonen fungerte. – Stor takk til T&P som har hjulpet Toyota med å bli det merket i Norge som, med god margin, er mest assosiert med OL. Det er litt av bragd for et merke som bare har vært med to ganger som sponsor, sier Per Christian Huse, markedssjef i Toyota Norge.

Involverte byråer

m/Six Mediebyrå
C

Chris Wyatt McMillan

Business director

R

Robert Moberg

Medierådgiver

C

Cathrine Hirth Johnsen

Medierådgiver

Andre involverte

M

Marius Nordby

Digitalansvarlig markedskommunikasjon i Toyota

R

Rasmus Kongsøre

Stillsfoto