Trafficking Friday – årets elleville menneskehandelsdager!

Fredag 25. november var det nok en gang klart for kjøpefesten Black Friday. Samme dag startet også FOKUS Kvinner sin kampanje mot menneskehandel.

Bilde som kan brukes som headerbilde til saken

Apriil Reklame har for andre år på rad fått jobben med å lage årets 16-dagerskampanje. Den arrangeres hvert år fra 25. november til 10. desember, for å forebygge og eliminere vold mot kvinner og jenter. I Norge har FOKUS – Forum for Kvinner og Utviklingsspørsmål – vært ansvarlige siden 1999. Kampanjen starter alltid på FNs internasjonale dag for avskaffelse av vold mot kvinner og avsluttes på den internasjonale menneskerettighetsdagen.

Radioreklame

Radio_fokuskvinner_black_friday_1c-_30s.mp3
Last ned

Tilfeldighetene skulle ha det til at årets kampanje startet på handledagen Black Friday.

– Dette har vært en lang, men svært givende prosess for alle som har vært involvert, forteller kreatørene Henrik Weido, Adam Slettebø og Mari Kihle. – I tillegg til det kreative arbeidet, har mange i Apriil stått på sent og tidlig for å få med samarbeidspartnere (tusen takk!!!) og skaffe reklameflater. For en liten aktør som FOKUS, er ikke det bare-bare, i hvert fall ikke på en dag som Black Friday, hvor det mildt sagt koker.

Kampanjen, som fredag ble delt av en rekke kjente profiler, ble tatt ut i sosiale og digitale medier, på print-annonser og radio, samt utendørsflater i Oslo og Bergen. Det ble også laget en egen «kundeavis» som ble levert i postkasser rundt om i landet.

DM
Black Friday «kundeavis»
DM 1
DM 2
DM 3
Norsk Ukeblad
Norsk Ukeblad
Hjemmet
Hjemmet
Her Nå
Her&Nå
Vi Menn
Vi Menn

Det ble også fulgt opp med mer relevant innhold over helga, blant annet på «Cyber Monday», samt samme dag som flere partier stemte ned forslaget til en ny handlingsplan mot menneskehandel.

På kampanjesiden (16.days.no) kan frem til 10. desember signere et opprop for å kreve sterkere innsats fra regjeringen mot menneskehandel. For FOKUS er målet å få en ny og forbedret handlingsplan.

I tillegg til kampanjen, blir det gjennomført flere markeringer i dagene fremover – både i Norge og resten av verden. De tre kreatørene anbefaler folk å besøke utstillingen som er satt opp på Rådhusplassen i Oslo, eller stoppe opp utenfor fasaden til varemagasinet Sundt i Bergen.

Utstilling Rådhusetx
Utstilling Rådhusplassen
Utstilling Rådhusplassen Mx
Sundt bergen 1
Sundt Bergen
Full Size Render 8
Aker Brygge

– Der kan man lese ekte historier fra kvinner som selv er ofre for menneskehandel. Vi har selv vært med på å renskrive disse historiene, og det har vært ganske brutalt å sitte i word-dokumentet å utheve sitat fra mennesker som har blitt solgt av sin egen familie.

Stortinget

Involverte byråer

Apriil profilbilde
Apriil Reklame
G

Gareth Hale

Designer

P

Pedro Moreira

Designer/Motion

A

Andrew Smistad Edwards

Frilans Motion Designer

N

Nina Thordén-Dyrset

Prosjektleder

M

Marie Tveit

Rådgiver Digital markedsføring

H

Henriette Bruusgaard

PR-rådgiver (Apriil PR)

V

Vibeke Johannesen

PR-rådgiver (Apriil PR)

Tinagent logo
Tinagent Filmproduksjon
P

Pål Laukli

Regi

T

Trude Laukli

Produsent

Både Og logo

Både Og Radioproduksjon

Hocus Focus hf symbol

Hocus Focus Etterarbeid

Andre involverte

M

Mette Moberg

Ansvarlig hos kunde

J

Julie Louise Falck Husum

Ansvarlig hos kunde