Trykt i Norge – gjennom trykt og tynt

Omprofilering og merkevarebygging for Trykt i Norge, et unikt kvalitetsstempel som viser at en trykksak er laget i Norge, av en seriøs bedrift med omtanke for miljøet og lokalsamfunnet.

TIN case nettside1

Enorme mengder trykksaker i Norge kommer fra utlandet. Totalt utgjør denne importen over 4 milliarder kroner. Målet med Trykt i Norge er å styrke og verne om den norske trykkeribransjen ved å øke antall trykkjobber gjort i Norge. Trykt i Norge er et kvalitetsstempel som viser at en trykksak er produsert i Norge med omtanke for miljø og lokalsamfunn. Merket er utviklet av Grafisk bransjeforening i samarbeid med Norsk Grafisk Leverandørforening.

TIN case nettside Visningsbilde 2

Om prosjektet


Siden høsten 2020 har Fjuz skapt gode resultater sammen med Trykt i Norge. Vi startet med å utarbeide en ny komplett profil med justert logo, profilprogram og nettside. Etter omprofileringen har fokuset vært på godt innhold og digital synlighet. Hittil har merkevarebyggingen bidratt til stor økning i både organisk trafikk, antall besøkende og nye medlemmer til bransjeforeningen. Bare det siste året har det kommet 16 nye medlemmer; hvor flere sier at Trykt i Norge var årsaken.



TIN case nettside5
TIN case nettside6
TIN case nettside7

Nettside


Å velge tjenester som tar hensyn til klima og lokale arbeidsplasser er utrolig viktig. Kanskje viktigere enn noen gang. tryktinorge.no skal gjøre dette valget enklere for trykkerier og kunder av grafiske virksomheter. Nettsiden skal være en plattform for å bygge kjennskap til merket og rekruttere nye medlemmer. Med dette som grunnlag har Fjuz utviklet en side med brukerne i fokus.


I tillegg til å informere om merkeordningen og fordelene rundt, tilbyr siden nyhetsartikler og verktøy som kunder kan benytte i egen markedsføring – fra annonsemaler og informasjonsbrosjyrer til sosiale medier-innhold og takkekort. Nettsiden er lett å navigere med intuitive kontaktpunkter og call to actions, både for de som driver trykkerier og de som ønsker å kjøpe kortreiste grafiske tjenester.

Se nettsiden her.

TIN case nettside8
TIN case nettside9
TIN case nettside10
TIN case nettside11

Digital markedsføring


Disse resultatene oppnådde vi i 2021: 


  • Google Søk: 143 613 visninger, 13 004 klikk og 4160 leads.
  • Google Display: 2 118 002 visninger, 4754 klikk og 393 leads.
  • Youtube: 54 273 visninger, 209 klikk og 23 leads.
  • Facebook: 1 037 707 visninger, 2715 klikk og 49 leads

Organisk trafikk


Siden mai 2021 oppnådde vi også en solid vekst på organiske plasseringer i Google. I begynnelsen av mai rangerte Trykt i Norge på til sammen 37 nøkkelord, 0 av dem hadde en topp 3 plassering. Ved utgangen av året rangerte vi på totalt 350 nøkkelord, hvorav 13 av dem hadde en topp 3 plassering.



Logo



Logoen er inspirert av rosemaling, en stolt norsk tradisjon med røtter tilbake til 1700-tallet. Her møter fortid fremtid i en kombinasjon av moderne og klassiske uttrykk. Ved å ta utgangspunkt i det tradisjonelle skal logoen i likhet med stempelet symbolisere stoltheten av å lage og benytte norsk kvalitetstrykk. Merket er designet av Ingvild Grimstad Engvik fra Fagtrykk Trondheim, og videreutviklet av Fjuz.

Tekst


Hver måned oppdaterer vi siden med aktuelle artikler fra trykkeribransjen. Innholdet i artiklene blir til i samarbeid mellom kunden, rådgiver, tekstforfatter og Trykt i Norge-medlemmer. Her kan man lese inspirerende historier fra folk som velger kortreist kvalitet gjennom Trykt i Norge. Artiklene har bidratt til økt klikkrate og engasjement.

Film og foto


Fjuz har også stått for foto og film til nettside og uttak for sosiale medier. I samarbeid med Trykt i Norge har vi laget to Informasjonsfilmer som understreker viktigheten av å ta samfunnsansvar og kjøpe norske trykksaker. Materiellet er produsert av Fjuz sine egne fotografer og skutt på location.

Involverte

K

Kari Rømcke

Ansvarlig hos kunde