TYD med brand-film for SINTEF Ocean

Da SINTEF skulle inngå i et samarbeid med Aker gruppen og World Economic Forum, ble TYD kontaktet for å lage lanseringsfilmen.

TYD 1 Andreas venstre Ole Jørgen høyre
Regissør Andreas B. Røe og produsent Ole Jørgen Larsen i TYD.
SINTE Fgraded v2 00 01 30 13 Still028
SINTE Fgraded v2 00 00 16 04 Still001
SINTE Fgraded v2 00 00 41 00 Still005
SINTE Fgraded v2 00 00 33 12 Still002
SINTE Fgraded v2 00 00 38 11 Still004
SINTE Fgraded v2 00 00 44 05 Still006
SINTE Fgraded v2 00 01 42 19 Still034
SINTE Fgraded v2 00 01 45 04 Still036
SINTE Fgraded v2 00 00 52 22 Still009
SINTE Fgraded v2 00 01 16 21 Still021
SINTE Fgraded v2 00 01 18 24 Still023
SINTE Fgraded v2 00 00 57 10 Still014
SINTE Fgraded v2 00 00 58 24 Still015
SINTE Fgraded v2 00 01 24 06 Still026

– Forskningsinstituttet SINTEF Ocean kontaktet oss med en kjempespennende brief, sier produsent i TYD, Ole Jørgen Larsen. – De ville snakke om bærekraft og alt innovasjonsarbeidet de gjør med havet, men på en litt annen måte. Sammen fant vi ut at denne «andre måten» var å diskutere klimaproblemet med en litt mer optimistisk og håpefull tone enn det vi var vant til å se ellers.

I disse dager inngår SINTEF Ocean i et nyskapende samarbeid med World Economic Forum og Aker gruppen. Sammen har de lansert C4IR Ocean, et globalt nettverk med mål om å etablere verdens største og mest avanserte plattform for datadrevne løsninger for havet. Dette måtte markeres med en film og et treffende budskap.

– Samfunnsoppdraget til SINTEF Ocean er å bruke havet til å utvikle løsninger som gjør verden mer bærekraftig, fortsetter Larssen. – De ønsker å få flere til å forstå at ja, det er mye vi må slutte med for å redde fremtiden, men det er også mye nytt vi må begynne med. Vi må også innovere gjennom forskning.

Se filmen her. Artikkelen fortsetter under.

Måtte tenke nytt

– Denne dualiteten ble selve konseptet i filmen, som heter «Begynnelser», sier TYDs regissør, Andreas B. Røe. – SINTEF gav oss full tillit og frie tøyler til å leke og utforme både manus og visuelt univers. Det var ekstra spennende å lage filmen i en tid da alle faktisk sluttet med mye av det som skaper klimautfordringer. Vi hadde opprinnelig sett for oss å filme tomme veier og flyplasser, men da det faktisk ble den nye virkeligheten og det dukket opp en del andre filmer som brukte det samme virkemiddelet, måtte også vi tenke nytt.

– Resultatet ble en brand film vi håper vil vekke følelser og få folket til å se en annen side av klimautfordringene, avslutter Røe. – Med et budskap som vil være aktuelt i lang tid fremover.

TY Dinsta grabs 05
Regissør Andreas B. Røe og produsent Ole Jørgen Larsen i TYD.
TY Dinsta grabs 04
TY Dinsta grabs 03
TY Dinsta grabs 02
TY Dinsta grabs 01

Involverte byråer

Tydelig logo
TYD
O

Ole Jørgen Larsen

Produsent, color grade

Cinemarine Norway Undervannsfoto
K

Kjetil C. Astrup

Undervannsfoto

Amöbe Studio VFX

Syncpoint as logo
Syncpoint Musikk
S

Sander Stedenfeldt Olsen

Musikk

Andre involverte

A

Andreas Francisco Lindin

Rådgiver og tekstforfatter