Urettferdig køkultur for UNICEF
The Oslo Company står bak UNICEFs julekampanje «Verdens farligste kø», som et bilde på den urettferdige vaksinefordelingen i verden.
Aktuelt byrå
The Oslo Company

Millioner av mennesker venter fortsatt på covid-19-vaksinen. Og når samfunnet stopper opp, går det hardest ut over barna.
– Vi hadde lyst til å vise hvor urettferdig det er at de rikeste får komme først i køen. For å få nordmenn til å kjenne det på kroppen, innførte vi nye køregler på en kafé i Lillestrøm: Kundene som skulle betale mest, fikk komme først. Vi fikk vi komiker og skuespiller Marlene Stavrum til å stå bak kassa og dirigere køen, filmet med skjult kamera, forteller kreatør Martine Hauge.
– Vi nordmenn hater kø, og vi er veldig lite vant med å bli satt helt bakerst. Når det går ut over oss selv, er rettferdighetssansen veldig stor, fortsetter Lina Nordland som sammen med Martine står bak kreativt konsept og filmidé.
Verdens farligste kø
The Oslo Company vant pitchen om denne kampanjen tidligere i høst, og har jobbet tett med UNICEF i videreutviklingen av konseptet «Verdens farligste kø».
– Vi ble imponert over The Oslo Company sin evne til å forstå hvordan et komplekst tema skal formidles slik at det skaper oppmerksomhet og engasjement. Den kreative ideen favnet problemstillingen godt, samtidig som den la til rette for en fleksibel arbeidsprosess med flere digitale uttak.
– Vi ser at kampanjen har nådd frem til- og engasjert mange. Sammen med The Oslo Company har vi skapt stor synlighet rundt den urettferdige fordelingen av vaksiner i verden digitalt. Dette er veldig verdifullt, og ekstremt viktig for vårt arbeid for å gi vaksiner til utviklingsland, forteller Maria Lønneid, Marketing Manager i UNICEF Norge.
I tillegg til skjult kamera-filmen til digitale kanaler, består kampanjen av en rekke filmer og annonser med mål om å skaffe faddere til UNICEF og å selge «Verdensgaver». Alt til inntekt for vaksiner i landene UNICEF jobber.
The Oslo Company produserer også UNICEFs TV-sending «Humoraksjonen» på TV 2 lørdag 12. desember.

Involverte byråer
Martine Hauge
Kreatør
Marie Nilsson
Designer
Lise Marie Mørkved
Konsulent
Pawel Bilas
Motion Designer

Magga og Anders AS Produksjonsselskapå (skjult kamera-produksjon)
Andre involverte
Catharina Caprino
Fotograf (konseptbilder og annonsemateriell)
Marlene Stavrum
Skuespiller
Maria Lønneid
Marketing Manager UNICEF
Mira Steinvik Granly
Art director UNICEF
Pernille Vik Allesø
Digital markedsfører UNICEF
Stian Mina
Digital markedsfører UNICEF
Mariell Midtbø Bøyum
Ansvarlig sosiale medier UNICEF
Anne-Mali Thyrum
Kommunikasjonsrådgiver UNICEF
Ola Wiig Hansen
Fundraising Manager UNICEF
Elisabeth Bjønnes
Fadderansvarlig UNICEF