VG er en mangeårig samarbeidspartner med Norges Fotballforbund, og har blant annet gitt navn til den ene svingen på Ullevål Stadion. Men til tross for et tett og godt samarbeid, er det ingen hemmelighet at herrelandslaget ikke har prestert så bra som folk skulle ønske. Og når det kommer til fotball så er det ingenting i veien med langtidshukommelsen til nordmenn flest. Mange går og drømmer om en ny storhetstid, som på 90-tallet der vi kvalifiserte oss til mesterskap og tronet nest øverst på FIFA-rankingen, kun slått av Brasil. Men virkeligheten anno 2016 er en ganske annen. Vi ligger på 49. plass på FIFA-rankingen bak nasjoner som Kapp Verde og Peru, misset nok et sluttspill etter å ha blitt rundspilt av Ungarn, og er ikke engang favoritter hjemme på Ullevål mot vesle Island 1.juni.
– Vi spurte oss selv om det var noe VG som sponsor kunne gjøre for å hjelpe laget til å prestere bedre på hjemmebane? Resultatet ble Tapersymfonien, forteller Alexander Gjersøe, en av det kreative teamet hos reklamebyrået SMFB.
Tapersymfonien er et musikalsk (makk)verk, som spillerne vil få framført om de ikke vinner mot lillebror Island førstkommende onsdag. Låten vil i så fall spilles for hele Ullevål stadion når dommeren blåser av kampen, og også for spillerne på banketten etterpå. Tanken er at en seier derfor vil smake dobbelt så godt denne gangen.
– Det har vært en krevende øvelse å lage noe så dårlig. For å få det til har vi måttet samarbeide med de beste. Både komponist Raymond Enoksen og musikalsk geni Wolfgang Plagge har vært involvert i utviklingen av låten, og Håvard Lilleheie har bidratt med fotballfaglig innsikt og kunnskap om miljøet rundt landslaget, utdyper Vjollca Moazzem, ansvarlig hos VG.
– Manglende samhandling har vært et stikkord i utviklingen, og resultatet har blitt ganske grusomt, hvilket så klart er veldig positivt i denne sammenhengen, avslutter Gjersøe.
Skulle Norge tape mot Island til tross for symfonien, kan det hende det kommer andre tiltak til neste hjemmekamp i september.
I mediespilleren ligger to av tre episoder. Den tredje og siste slippes dagen etter kampen.
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2016 Radio/Audio