Vinmonopolet oppfordrer unge til å være stolte av den de er

Sterke og stolte personer er fellesnevneren i Vinmonopolets nye kampanje. Den statlige aktøren håper at kampanjen vil bidra til at unge føler trygghet og annerkjennelse. Hovedbudskapet er: Vær stolt av den du er, vis leg.

Poletxx

– Vinmonopolet har et viktig samfunnsansvar; å sikre et ansvarlig salg av alkohol. I den nye kampanjen åpner vi for refleksjon rundt det å være litt annerledes, men samtidig gi anerkjennelse og trygghet. Hovedbudskapet i kampanjen er: Vær stolt av den du er, vis leg, sier Halvor Bing Lorentzen, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet

Vinmonopolet legger stor vekt på å hindre salg av alkohol til mindreårige. Alle under 25 år må uoppfordret vise legitimasjon for å handle på Vinmonopolet både ved utlevering på nett og i butikk. Av mer enn 43 millioner kundemøter i 2021 ble det spurt om legitimasjon nesten 5,2 millioner ganger i 2021.


Polet for alle


I den nye kampanjen utarbeidet av Los & Co medvirker seks personer som alle representerer en sterk historie. Felles for disse er at de er stolte over den de er, det de står for og har oppnådd – uavhengig hva omverdenen måtte mene eller tenke. Filmene er produsert i samarbeid med produksjonsselskapet Aparent og regissør Kavar Singh.


Under Pride-måneden i juni endret Vinmonopolet logoen i sosiale mediekanaler til regnbuefarger og fikk da spørsmål om hva de faktisk mente og ikke minst faktisk gjorde for å støtte opp under mangfold. Med denne kampanjen tas et enda tydeligere standpunkt i ordskiftet om hvem som har rett til å definere og eie hva som er «riktig». 


– Vi er et selskap som opererer på lag med folk – og på vegne av folket. Det har vi gjort i 100 år. I kampanjen åpner vi for refleksjon og ettertanke knyttet til identitet, anerkjennelse og tilhørighet. Alle oppfordres til å være stolte av den de er og å vise det frem – i form av å vise leg. Vi skal vise alle den samme respekten, samtidig som vi ber om å få se legitimasjon til de mellom 18 og 25 år, sier Bing Lorentzen.

Se hovedfilmen i kampanjen her.

Må treffe riktig målgruppe 


Kampanjen skal treffe unge mellom 18–25 år, og må treffe målgruppen på deres premisser og vekke oppmerksomhet og nysgjerrighet i et fragmentert mediebilde og travel hverdag. 
Innsikt viser at målgruppen er opptatt av å få lov til å være seg selv med sine særegenheter og unike identitet.

– Identitet er vanskelig, særlig når man er ung. I denne kampanjen heier vi på de unge og håper de kan finne litt stolthet i seg selv, uansett hvem de er. Legitimasjonen din er tross alt et bevis på at du er du. Vi ønsker å vise målgruppen at vi er på lag med dem, og heier på dem, uavhengig av identitet, sier Charlotte Bakken, kreatør i Los & Co.

Tidligere kampanjer har blitt løst ved å sette søkelyset på å ikke kjøpe for mindreårige, og å se seg to sekunder i speilet for å sjekke hvor mye du kan drikke før du ikke lenger er den du vil være. 


– Den nye kampanjen representerer en tydelig rød tråd i forlengelsen av tidligere kampanjer, samtidig som det er godt forankret i Vinmonopolets merkevareplattform, sier kundeansvarlig Alexander Blomquist i Los & Co.