Visuell identitet for Vega Scene

Metric Design står bak den visuelle identiteten til hovedstadens nye møteplass for film og teater.

91805 a5d92 original
91804 dcf71 original
91806 5ef60 original
91807 be8de original
91808 a9980 original
91809 caed7 original
91810 d2be4 original
91811 6fb14 original
91812 a9d2a original
91813 d1189 original
91814 7f712 original
91815 96e2c original

Vega er Oslos nye møteplass for film og teater i Hausmannsgate, bestående av tre kinosaler, en teatersal og en debattsalong. En levende møteplass for kvalitetsfilm, nyskrevet researchbasert teater og debatt. Et samlingspunkt hvor publikum og bransje kan dele, diskutere og få ny kunnskap om verden sett gjennom kunsten.

– De store aktørene i Oslo er dyktige til å dyrke og ivareta bredden i kino- og teatermarkedet, men vi har manglet en aktør som opptar plass i midten og som dyrker nisjen ytterligere, sier daglig leder Unnur Sande hos Vega Scene.

– En raskt voksende storby trenger små kulturarenaer med tydelig profil. Inntil nå har ikke hovedstaden hatt noen art cinema med fullskala drift eller en teaterscene utelukkende dedikert til nyskrevet teater. Vi er utrolig fornøyde med publikumstallene, og håper at Vega Scene blir en åpen og levende møteplass for et kvalitets- og samfunnsengasjert publikum i alle aldre innen film, teater og debatt, sier Sande.

– Et fantastisk tilbud

– Vega er et fantastisk tilbud til byen, og det er en enstående gjeng som står bak prosjektet, sier designer og partner Christian Schnitler i Metric Design.

– I Metric har vi god erfaring med å lage designsystemer for møteplasser. En prosess med tett samarbeid mellom prosjektansvarlige, arkitekter og utbyggere. Denne åpne tverrfaglige arbeidsformen er veldig fruktbar og fremkaller de beste løsningene for kunden.

Enkelt og tydelig

Vega har et levende og mangfoldig innhold og det krever en identitet med enkle og tydelige elementer som lett kan tilpasses de ulike behovene og samtidig holde et holistisk uttrykk. Alle grafiske elementer, v-ene i det øyeformede logosymbolet og piktogrammer, er utviklet fra grunnformen i typografien. Sammen med en en begrenset, men sterk fargepalett gir det en visuell identitet som skal være lett å like og enkel å bruke.

Skilting og wayfinding henter varme fra klassiske kinofasader og neonlys, satt opp mot en litt mere slagkraftig og effektiv DIY-estetikk, forbundet med tapetsering av plakatvegger. Et uttrykk som er relevant og funksjonelt for Vega sin innholdsprofil og ikke minst omgivelsene rundt Hausmania og Akerselva.

Vega er, som de selv sier, et fortreffelig sted for kino, teater, mat og prat.

Involverte byråer

Metric