Ysteri med ambisjoner

Spirit står bak lansering av ny merkevare som skal sette Namsos på kartet med unik norsk mozzarella.

Burrata og Mozzarella Toddum Gard

Silje Maria Kvaale By fikk en idé om hvordan familiebedriften på Namsos kunne forbedre lønnsomheten. Nå har Toddum Gård rullet ut en hel serie med produkter fra eget ysteri, og råvaren kommer fra kyrene på gården.

– Vi har en unik melk her på gården vår som passer ypperlig til osteproduksjon. Nå skal vi lage verdens beste mozzarella! Det blir vel neppe mer kortreist enn dette, sier sjefen på gården i Trøndelag.

Merkevaren er utviklet av Spirit, som har stått for strategi, visuell identitet, emballasjedesign og web. Med lang fartstid i matbransjen har byrået også bidratt med forretningsutvikling. Rådgiver i Spirit, Tom Aulie, er begeistret for engasjementet hos kunden:

– Et utrolig givende prosjekt for oss, på alle måter. Ikke minst er det fint å se hva som skjer når kreativitet, entreprenørskap og engasjement spiller på lag. Da oppstår gjerne magi.

Norsk Burata Toddum Gard
Norsk Mozzarella Toddum Gard
Toddum bekledning
Toddum grafisk
Toddum pose

Kreatørteamet har bestått av AD Tonje Klæboe og Senior Designer John Inge Hagen. Sistnevnte avslører hvor inspirasjonen til profilen ble hentet fra.

– Vi ønsket å skape et designuttrykk som gjenspeilte historien til gården, samtidig som det skulle etableres en ny historie gjennom ysteriet og produktutviklingen der. Da vi startet prosjektet, var Yellowstone på alles lepper. Sterkt inspirert av seriens estetikk ble blant annet bumerket, som nå er et gjennomgående element på alle flater til Toddum Gård, utviklet og etablert. Videre har vi jobbet med farger og teksturer som henter inspirasjon fra lokalområdet, forteller Hagen.

Stiftelsen Norsk Mat har også vært en viktig sparringspartner helt siden starten av prosessen, og fagsjef Petter Bjørgan har klokketro på prosjektet:

– Vi heier på slike initiativer fordi de bidrar til økt mangfold og til å styrke Norge som matdestinasjon. Toddum Gård blir definitivt et navn å regne med i tiden fremover.

I starten satser Toddum på velkjente klassikere som mozzarella, burrata og stracciatella. På sikt ser de også for seg å kunne produsere faste og lagrede oster.

Involverte byråer

Spiritgruppen logo
Spirit
J

John Inge Hagen

Senior Designer

T

Tom Aulie

Rådgiver

J

Jens Sjöberg

Rådgiver

Involverte

S

Silje Maria Kvaale By

Ansvarlig hos kunde

P

Petter Bjørgan

Fagsjef i Stiftelsen Norsk Mat