Fremtiden AdBlockes – her er løsningen

Fabian Bjørne-Larsen (We Are Live) fant løsningen på problemet med reklame som blokkeres. Så oppdaget han at det selvsagt allerede eksisterer.

89757 7e7db original
Teddybjørnen ville møtt en langt blidere skjebne dersom pistolen til Deadpool var byttet ut med en tube Kavli majones.

Essayist i sommervarmen: Fabian Bjørne-LarsenUtendørsreklame i bymiljøet er uungåelig, enn så lenge. I dag legger man merke til Total Station Domination på Nationaltheateret uansett hvor distrahert man er. Men reklamefilmer på nett og TV er vi blitt flinkere og flinkere til å blokkere, enten manuelt ved å rette blikket et annet sted, eller automatisk ved hjelp av en AdBlocker.

Reklamefilmer på tradisjonell TV kommer til å dø ut, dette er få i tvil om, det er kun et spørsmål om tid. Hvordan får vi folk i fremtiden til å se på produktene våre digitalt? Det første vi kan gjøre er å lage fantastisk innhold som folk søker opp selv, engasjerende kortfilmer de ønsker å se, men vi har ikke alltid tid, råd og flaks nok til å gjøre hvert uttak til en viral hit. Noen ganger trenger vi ha en garanti for å treffe mange nok, og i fremtiden blir det ikke via packshots før YouTube-filmer.

Hvordan kan vi i fremtiden treffe mange nok av de riktige folkene, uten å treffe alle utenfor målgruppen?

Produktplassering er halve løsningen

Vi betaler store beløper for at filmkarakterer skal drikke Cola når de er tørste, eller møtes utenfor Burger King når de skal planlegge et ran. Men norske aktører har sjeldent budsjetter til å vise produktene sine i storfilmer og serier, samtidig som man treffer for bredt, man treffer alle som ser filmen, det finnes ingen segmentering. En norsk aktør har aldri hatt råd, eller grunn, til å vise Kavli majones i «Deadpool 2».

Ikke før nå.

Her er den andre halvparten av løsningen:

Dynamisk, programmatisk, produktplassering i filmer

Selv om flere annonsører flykter programmatisk i dag, så vender de snart tilbake, gevinstene ved programmatisk kjøp er for store.

Med webløsningene i dag har vi mulighet til å vise forskjellige versjoner av samme film til forskjellige folk, på samme tid. Amerikanske storproduksjoner har i det stille og sakte begynt å reservere plass på kjøkkenbordet i filmscener, slik at det lett kan redigeres inn produkter digitalt i ettertid.

Dermed kan vi etterhvert begynne å legge inn våre produkter, segmentert på målgruppedata. Alt vi trenger er en perfekt 3D-modell av produktet vårt. Plassering, lys- og skyggesetting fikser webavspilleren selv.

Når man følger spent med på en HBO-serie, så sluker man alt rått. Første gangen vi oppdager Apetina fetaost på frokostbordet til Offred tenker vi kanskje «huff, produktplassering», men vi ser ikke bort, vi ser ikke ned på mobilen, vi får med oss produktet. Se på eksemplene her fra en BBC-reportasje i 2015, og merk at knærne dine gir etter.

Bare et spørsmål om tid

Her viser de også flere eksempler på bruk av «utendørsreklame» innendørs. Det er ingen grunn til å vente på utlandet, vi kan allerede i dag legge Solo Super på stuebordet til Paradise-deltagerne når Oslo-gutter mellom 18 og 22 ser på, og endre det til Skyr når Bergen-kvinner 30-40 ser på.

Dette er bare et spørsmål om tid, et spørsmål om hvilken norske annonsør eller hvilket mediebyrå som tar den første praten med viaplay og Dplay?

Det byrået får et kvanteforsprang.

NB: Det finnes nok utallige andre måter å reklamere for produkter i fremtiden, men jeg tror dette kan bli en stor del av det, og det er for kult til å ignorere.

Fabian Bjørne-Larsen er nyutdannet fra Westerdals og han oppholder seg for tiden hos We Are Live.