KF Hjemme hos: Breakfast
Kast alt dere har i henda, sa vi! Det kommer besøk fra storbyen. Vi kommer for å finne ut hva dere jobber med der ute i provinsen. Enkle fordommer man har. Velkommen hjem til Oslobyrået i Tønsberg.
Breakfast ligger midt på torget i Tønsberg sentrum. Vi fikk frokost i et lyst og åpent lokale, med meget stilrent og stramt interiør. På ett år har gründervirksomheten vokst fra 2 til 8 ansatte. 50 prosent av omsetningen kommer fra Vestfold-regionen og 50 prosent fra Oslo. Akkurat sånn de vil ha det, akkurat nå. De opplever gode tider, og enda bedre i fremtiden.
KF: Hvorfor navnet Breakfast?
Ifølge kreativ leder og partner Christian Braathen var byrået innom både «dølle vikingnavn» og småharry forsøk som Riviera og Solkysten. Men så løste alt seg med Breakfast.
– Jeg sendte sms til Thomas og ba han om å sjekke om domenet var ledig. Kjøpt! Fikk jeg til svar ikke lenge etterpå.
Kommunikasjonsrådgiver og partner Thomas de Vries fortsetter.
– Frokost gir gode assosiasjoner. Jeg kjenner ingen som sier at frokost ikke er bra. Noen sier at de ikke spiser frokost, men alle som gjør det har et positivt forhold til det.
Et oslobyrå i Vestfold
KF: Hva betyr den lokale forankringen for dere?
– Vi har et godt nettverk i Tønsberg og halvparten av all businessen vår kommer herfra. Vi oppleves nok som et friskt pust til de lokale byråene fordi vi er bygget opp på en annen måte. Kundebasen ser kanskje på oss som en ny samarbeidspartner som kan tilføre noe annet. Ikke det at vi er bedre på det de andre gjør fra før, men vi tenker nok annerledes på hvordan bygge opp kampanjer.
– Det finnes store bedrifter her i Vestfold som tidligere har dratt til Oslo for å kjøpe byråtjenester. Vi fikk jo inn en kunde forleden, Norautron, som omsetter for 600 millioner, men som vi aldri har hørt om før. Og tendensen er at flere kunder gjør som dem. Men ettersom vi har mange kunder i Oslo også, er vi der 1-2 ganger i uka, og får en nødvendig dose med storybyinspirasjon.
KF: Har dere et sosialt nettverk?
– Da vi starta 1. august 2011 var vi kun to stykker, så da begynte vi med fredagsfrokost for en fast kundebase: Frokost for venner av huset, kaller vi det, fra kl. 08.30-09.30. Ikke no' opplegg, bare slarv og mat. Tematikken forandrer seg avhengig av hvem som kommer. Dette har vi bare fortsatt med og etter hvert har vi servert flere hundre frokoster.Og det manglet en sosial arena for oss som jobber med kommunikasjon i Tønsberg, så i samarbeid med Cecilie Bækken i Tønsberg Blad har vi startet «Mediabar», forteller de Vries.
KF: Hvordan jobber dere?
– Vi er et nytt byrå så vi må markere oss ganske kraftig både i byen og i resten av Norge. Strategien er kanskje ikke at vi står med lua i hånda, men heller viser at vi er stolte av det vi har laget. Vi har vunnet et par byråpitcher mot Oslobyråene, og det er litt morsomt at vi viser krefter som utenbysbyrå, sier Christian.
– Vi har funnet en metodikk der alle er involverte og som funker, vi går all in, og får en god tilslagsrate samtidig som vi har det utrolig gøy. Bank i bordet, men til nå har vi ikke trengt å ringe til en eneste kunde. Det kan vi nesten ikke si til noen. Det har vært en fantastisk reise hittil, legger Thomas til.
Det var ikke helt riktig å anta at de hadde en hemmelighet til suksessen eller en godt gjennomtenkt 5 års plan.
– Vi har noen strategier, men det har vært viktig å ikke ha for klare mål om hvor vi ville også. Og beinhard jobbing, så klart.
KF: Dere sier at dere har ambisjoner om å bli Norges beste byrå?
– Det er flere definisjoner på det. Vi skal hvert fall være Norges flinkeste på det vi gjør. Vi er ikke så langt unna nå, men vi er fortsatt utfordrerne og er litt mer skjerpa. Vi skal ikke bli et nytt TRY eller McCann, men være en bedre leverandør på vårt produkt.
KF: Breakfast. Hva nå?
– Kortsiktig, akkurat nå har vi vunnet et par store kunder og vil naturlig nok bruke mye tid der, blant annet å bygge opp den nye bydelen på Fornebu, for KLP. Så er vi opptatt av å utvikle fagkompetansen vår. Vi sier mobile first nå, men vi vet ikke om vi er der om 2 år. Vi har snakket om mobile only. Vi er jo nysgjerrige folk og higer etter å se etter nye muligheter, ikke bare være flink på mobil. Være veldig gode på noe, og etablere en konkurrent til de store. Oslo-markedet er hovedkonkurrentene våre, selv om det er veldig viktig for oss å skape et godt miljø her.
– Målet er ikke å bli Tønsbergs største byrå. men heller være et mer spisset byrå som et alternativ til de store Oslo-byråene, sier Christian muntert.
Stille etter 17.00
KF: Hva er det beste med å være i Tønsberg?
– Å oppleve det samme som vi gjorde i Oslo, å ha de samme spennende oppgavene, men slippe å pendle er den største forskjellen. Vi gjør det vi har gjort før, bare litt mer dedikert og fokusert fordi vi driver det selv.
– Som kreativ får jeg litt mer arbeidsro. Vanskelig å sette ord på det, men i Oslo er det så sinnsykt mye som skjer. Altså, det er jo ikke NY, men når vi kommer inn til Oslo nå, så er det litt NY. Ting går fort og alle stresser. Hvis du ser ut på torget her, så ser du ikke noen som løper rundt, sier Christian.
– Klokka fem er det stille der ute. Vi sitter jo her fortsatt, legger de Vries til. Litt småbyfølelse, som vi synes er positivt. Det handler jo om familieverdier også. Dessuten har nesten hele gjengen stor tilknytning til området, med et par unntak, blant annet Victor som kommer fra Sibir.
– Fokus og tempo på jobb, alt på utsiden går noe tregere og man skaper seg litt tid. Men vi er definitivt i tidsklemma vi også, legger Braathen raskt til.
Kontorvogn 7
Thomas og Christian mimrer over tiden de pendlet til Oslo, og var en del av et togpendler-nettverk.
– Christian pendlet i 2 år og jeg i 12 år. Gikk fint det, men det er mye hyggeligere å sitte her. Det er noe helt eget å pendle, nesten et sosiologisk studium i seg selv. Vi ble jo etter hvert et lite nettverk med blant annet bank- og finansfolk, en øyekirurg, og alle de store mediehusene var representert. Vi har faktisk et par kunder derfra. Vi har til og med feiret både julebord og sommerfest i kontorvogn 7!
KF: 3 ord som beskriver Breakfast?
– Innsikt, entusiasme og innovativt
Om fotografen
Alle bildene i saken er tatt av Line Slotnæs. Hun har tidligere jobbet foran og bak kamera, både med foto og med film. Fotografering har alltid vært en stor interesse, og nå tar hun skrittet videre og satser på en aldri så liten karriere.