Beste bruk av Will Ferrell-reklamen blir egen kategori på Gullblyanten

Det nærmer seg innsendingsfrist på Gullblyanten, og etter massiv respons i sosiale medier kan KF Pluss redaksjonen avsløre at beste bruk av Will Ferrell vil skilles ut som egen kategori under årets Gullblyanten.

Willf

– De siste dagene har alt fra Statsminister Erna Solberg, til miljøorganisasjoner og bilfabrikanter kastet seg på «responsive advertising»-bølgen i et forsøk å skumme fløten, og antallet bidrag gjør det nødvendig å skille disse ut som egen kategori, kan årets jurypresidenter i Gullblyanten melde.

Er det noe koronaen har lært oss så er det at de mest imponerende produksjonene lages veldig, veldig kjapt, og gjerne med alle de involverte på hjemmekontor, og etter at GM-motors slapp filmene sine har det jammen gått unna.

– Det vil rett og slett være urettferdig mot de som ikke har laget noe responsivt på Will Ferrell, om disse bidragene får feie gulvet i hver sin kategori, følger jurypresidentene opp.

Scorer på Ernas skuespillerprestasjoner

På spørsmål om de har noen egne favoritter blant de norske Will Ferrell-bidragene, svarer jurypresidentene diplomatisk:

– De er alle eksempler på noe som er laget veldig fort, men på hver sin måte. Audi sitt svar er imponerende og påkostet håndverk med en skuespiller i flere millioner kroners-klassen, og en regissør som verdsetter seg selv høyt. SOME-gjengen i Høyre derimot scorer på at Erna faktisk ikke er en så mye dårligere skuespiller enn Kristoffer Hivju, dessuten var hun først ute til å spøke med ansjos på pizzaen, og originalitet er som sagt et viktig kriteria i Gullblyanten. Bertel O. Steen fikk ikke castet Kristofer Hivju, men tok derfor til takke med den andre norske vikingskuespilleren, som med litt flaks er kjent for amerikanere bosatt i Norge, nemlig Torbjørn Harr. Easee Norway bruker derimot en helt ukjent fyr med rødt hår og skjegg i sitt sjarmerende tilsvar.

– Det blir litt meta, og det liker juryer

Noen andre favoritter?

– Bellona ligger godt an med sin Fredric Hauge-film, fordi de egentlig hører hjemme i samfunnskategorien. Historisk sett vinner veldedig reklame 10 av 10 ganger mot vanlige annonsører. Innovasjon Norge har en morsom vri ettersom de lager «responsive advertising» på Erna Solberg sin respons til Will Ferrell. Det blir litt meta, og det liker juryer som utelukkende består av kreatøer. Universitetet i Agder klarer på mirakuløst vis å flette inn absolutt alt som er bra med Norge på bare 2 minutter og 20 sekunder i sitt Will Ferrell-svar. Du skal være temmelig akademisk anlagt for å se den muligheten.

«Cirkle K er originale ettersom de bruker en dame i sin respons. Det må jo ikke være en mann som brøler til Will Ferrell.»

Jurypresidentene

Noen andre som er verd å nevne?

– Cirkle K er originale ettersom de bruker en dame i sin respons. Det må jo ikke være en mann som brøler til Will Ferrell. BKK sitt svar er også originalt, men fordi det er et PR-byrå som står bak, mens løsningen faktisk er den aller mest lavmælte av dem alle, nesten klin umulig å legge merke til. Dessuten kan de klippe inn Kjetil Try på Dagsrevyen i casefilmen sin, forteller generalene, som heller ikke utelukker at flere norske Will Ferrell-reklamer kan se dagens lys fram mot Gullblyantfristen.

– Noen mener de så et par kreatører fra Morgenstern nede i sentrum med plakater, gaffateip og videokamera, så det lover godt for en løsning som utnytter Will Ferrell i utendørs/omgivelser, avslutter jurypresidentene entusiastisk.

Om KF Pluss

KF Pluss er som KF, bare med litt ekstra humor. Redaksjonen er uavhengig og arbeider døgnet rundt med å nesten fortelle deg sannheten.