Norsk mediebyrå vant VM-pris for å få unge folk i aktivitet

Fra juryens begrunnelse kan man blant annet lese at «det norske mediebyrået over tid gjort godt og systematisk arbeid med gjøre mobilen til en ganske slitsom arena. Annonsører og merkevarer lykkes i framstå 100 % irrelevante».

KFPLUSS Zero

Det var under prisutdelingen til den internasjonale barneaktivitetsfestivalen «Active Youth» på New Zealand at det norske mediebyrået Zero Communication stakk av med den gjeveste utmerkelsen, en VM-pokal av gull. Målet med konkurransen var å hedre jobber som fremmer fysisk aktivitet.

Målrettet arbeid over tid

Utmerkelsen er ingen tilfeldighet ifølge byråelder Halvor Frost.

– Våre anbefalinger har over tid gjort kidsa såpass reklametrøtte at de ikke lenger orker å scrolle, snappe eller chatte. Ved hjelp av retargeting, mikroskopiske sekundlengder, udramatisert budskap og hyppige avbrytelser har vi lykkes med å få barn til å legge bort telefonen for godt og heller trekke ut i ballbingene, sier den engasjerte Frost.

«Vi har slitt ut et par titalls influensere på veien, men det var det faktisk verdt.»

Halvor Frost, byråleder i Zero Communication

Nullkommunikasjonen vant

Det norske mediebyrået har lenge jobbet aktivt for irritere folk bort fra telefonene sine. Hensikten har hele tiden vært å gi folk livene sine tilbake og gjøre merkevarer 100 % irrelevante.

– Vi har slitt ut et par titalls influensere på veien, men det var det faktisk verdt. Jeg blir litt stolt hver gang jeg går forbi en idrettsplass eller ballbinge og ser at flere og flere unge mennesker har begynt å sosialere seg. Her om dagen så jeg til og med ungdommer som hadde en fruktbar samtale, helt uten å ghoste hverandre eller bli tilbudt en av markedets beste fuktighetskremer.

Tøff framtid for mediebyrået

Selv med internasjonal VM-pris på hylla, så lurer det mørke skyer i horisonten det lille byrået. Antallet merkevarer som etterspør gode mediebyråanbefalinger er på vikende front.

– Selv om kidsa endelig flytter på seg, så kan man ikke akkurat si det samme om varene som står i butikkhylla. De står nemlig bom stille. Vi må rett og slett starte litt på nytt, for sånn rent businessmessig er ikke dette en gullgruve nei.

Om KF Pluss

KF Pluss er som KF, bare med litt ekstra humor. Redaksjonen er uavhengig og arbeider døgnet rundt med å nesten fortelle deg sannheten.