Orkla laget reklame helt uten reklamebyrå

Like før helgen snappet redaksjonen opp en Kampanje-artikkel om at Orkla har laget en Grandiosa-reklame helt uten reklamebyrå. KF Pluss-redaksjonen tok kontakt for å høre hvordan denne smått historiske begivenheten gikk til.

Orklax

Megastemning på kontoret

Merkevarehuset Orkla er hjemmet til et stort antall kjente og kjære merkevarer. Også mange av de mest populære reklamekampanjene har blitt skapt her, i samarbeid med reklamebyråer og produksjonsselskaper. Nå går Orkla nye veier for å kapre det norske folk. De gjør det selv. Dette er har skapt stort engasjement på Orkla sitt hovedkontor.

– Vi klarte det! Vi har laget reklame uten reklamebyrå. Så her har ikke telefonene stått stille. Vi klarte det! Sier den engasjerte merkevaresjefen Üne Stocksen.

«Masse gule lapper må til. Og så handler det om å skape en avslappa stemning blant de ansatte for å øke den kreative «flyten».»

Üne Stocksen

Knakk koden

Å lage en reklame er ikke bare bare. Derfor la merkevarehuset hodene i bløt for å knekke den kreative «koden»

– Masse gule lapper må til. Og så handler det om å skape en avslappa stemning blant de ansatte for å øke den kreative «flyten». Dessuten er det innkalt til ukentlige møter med tittelen «Brainstorming». Da er takhøyden stor og det drodles en del. Ofte er de beste idéene allerede gjort, i for eksempel USA. Det gjør jo ting litt enklere, for da er på en måte mye av jobben unnagjort.

Pizza med potetgull på toppen

Orkla har gjennom et par prøveprosjekter testet å lage reklame uten reklamebyrå. Lanseringen av Grandiosa med potetgull på toppen er den største av sitt slag.

– Dette overgår det meste ja. Her er det mange som har tegnet på gule lapper og hatt det artig, midt i kjernetiden. Det har vært opptil flere «brainstorminger». Vi viser rett og slett fram at vi lagt potetgull på toppen av pizza! Og ordet sprø fordi, potetgull har sprø konsistens. Dette gir skikkelig mersmak. Det er jo noe med å gjøre det sjøl!

Kjempesuksess med Cafébakeriet

Et av «prøveprosjektene» var lanseringen av cafékjeks med ekstra mye sjokolade. Da var idéen at en litt ekstra stor «mørk» mann serverte den fristende kjeksen på en café.

– Midt i blinken! Synes det var et helstøpt «konsept», hvis jeg skal bruke litt fagterminologi fra reklamebyråene, avslutter Üne Stocksen.

KF Pluss kommer tilbake med mer dersom saken skulle utvikle seg.

Om KF Pluss

KF Pluss er som KF, bare med litt ekstra humor. Redaksjonen er uavhengig og arbeider døgnet rundt med å nesten fortelle deg sannheten.