«Billige» løsninger

Et knippe westerdøler fra avgangskullet har ukens Kudos. De har i fattig studentånd valgt å trekke frem idéer som har funnet en billig eller billigere løsning.

91642 f210c original
«Billboards Beyond Borders», av Åkestam Holst for Reporters Without Borders Sweden


Fra venstre: Jens Østrem, Ingrid Serine Ås Hvidsten, Sindre Johnstad, Mathias Sandvik, Hallvard Vaaland, Per Berg Moe, Erlend Løfald, Sollin Sæle, Stian Taknes EriksenTredjeårsstudentene på Art Direction og Tekst og skribent ved Westerdals har ukens stafettpinne. Fra venstre: Jens Østrem, Ingrid Serine Ås Hvidsten, Sindre Johnstad, Mathias Sandvik, Hallvard Vaaland, Per Berg Moe, Erlend Løfald, Sollin Sæle, Stian Taknes Eriksen.

– Takk til Joachim Bjørndal for stafettpinnen og tusen takk for spennende brief tidligere i år!

– Den første jobben vi vil trekke frem er Billboards Beyond Borders. Hvordan kan man kommunisere et budskap der budskapet er ulovlig? Her synes vi «Reporters Without Borders» tar seg selv på alvor. I det alternative universet «Google Maps» benytter de seg av street view for å fortelle historier journalister har blitt fengslet eller dødd for, i bødlenes virtuelle bakgård. Her er det særlig kanalvalget vi synes er fett, og som en bonus la Google kampanjen ned. Se arbeidet i mediespilleren.

«Billboards Beyond Borders» av Åkestam Holst for Reporters Without Borders Sweden:

– Volvo kan å skille seg ut i en bransje som ellers er helt lik seg selv. Her er en kampanje hvor de stjeler oppmerksomhet fra reklame med flere titalls millioner i budsjett som prøver å vise seerne noe, ved å heller tilby en bil. Kanskje ikke det billigste løsningen, men langt billigere enn konkurrentene:

«The Greatest Interception» av Grey New York for Volvo:

– En norsk løsning vi liker veldig godt er IKEAs Obamastol som kommuniserer elegant at det ikke er forskjell på folk, og det på en rimelig måte. Her taper faktisk IKEA også 30% av stolens originale verdi, og derfor får denne jobben en velfortjent plass i vår kudos-billigkrok.

«Obamastolen» av SMFB for IKEA:

– En siste kudos går til «Price on Our Life» som belyser et viktig problem og utnytter småtørr statistikk på en bra måte, og skaper en enkel call to action. Pluss at medieprisen for denne kampanjen ble faktisk lavere enn prisen på taggen.

«Price on Our Lives» av McCann New York:

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Nå sender vi stafettpinnen videre til Anne Marte Stange Smebye og Ole Andreas Finseth i Kitchen. Takk for at dere alltid stiller opp på Månedens Brief med pizza, øl og lysten til å gi oss kreatørspirer tilbakemeldinger på det vi har klart å klekke ut på 2 timer. Så nå lurer vi på: hvilke gode nasjonale- og internasjonale studentjobber liker dere utenfor Kitchen sine dører?

«Billboards Beyond Borders», av Åkestam Holst for Reporters Without Borders Sweden