– Det har vært litt mye «purpose» og litt lite humør

Kudos-stafettpinnen sneier innom det æresprisvinnende radarparet Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe.

88625 945e1 original
Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe. Foto: Line Slotnæs

Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe, inntil nylig kreatører og partnere i SMFB, har denne ukens Kudos.

– Først er det vel vanlig kutyme å takke Thea og Nicklas for stafettpinnen. Vi gleder oss til å se hva dere får til når dere slår sammen de rare hodene deres.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glade i.

– Det har vært litt mye «purpose» og litt lite humør og humor blant norske annonsører de siste årene, men vi lo godt og lot oss rive med da oppfølgeren til «Money Back on the skætt» kom. Det er rett og slett dødsmorsomt. Stor honnør til team, byrå, kunde og ikke minst animatører:

«Money Back on the Skætt» er laget av TRY og produsert av TRY Motion med Camilla Bjørnhaug og Preben Moan som kreativt team. Kim M. Jensen hos TRY Motion er komponist og lyddesigner, mens låta fremføres av OnklP, som er representert av artistagenturet No Name.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonale arbeider dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Da vi skulle sende hverandre noen forslag så sendte begge den gamle Starburst-reklamen med han pilgrimen som blir så gira på berries and cream. Det er ikke så lett å si noe fornuftig om denne egentlig:

Starburst-filmen dukket opp i 2007 og ble øyeblikkelig et nettfenomen. Filmen er regissert av Randy Krallman og produsert av Smuggler Films. Byrået bak er TBWA\Chiat\Day New York.

– Vi har også lyst til å løfte fram en trailer for en tv-serie. Det er jo også reklame, er det ikke? Vi aner ikke noe om serien, men traileren lo vi av. Vi gir dere «The Slap 2»:

«The Slap 2» er en serie med parodier og remix-parodier av den australske dramaserien «The Slap» (2011), som igjen er basert på romanen av samme navn (2008) av Christos Tsiolkas.

– Til slutt vil vi trekke fram noe annet vi synes var fornøyelig, selv om det kanskje ikke akkurat er noen kudos. Da TVNorge skulle dele Jakob Ingebrigtsens kanonløp i sosiale medier, valgte de å følge Facebook sin best practice og klemme det inn i et 1:1 format. Millenials og Generation Zs tror fortsatt at Cheruiyot vant dette løpet.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi sender stafettpinnen videre til vår gamle kollega Stig Bjølbakk i SMFB, som alltid har noen ess i ermet når det er snakk om reklame.