Til fordel for papir
Kudos har havnet hos grafisk designer, Aurora Bratli Brunvoll, som til daglig jobber i Sopra Steria. På fritiden driver hun den frivillige organisasjonen Ladies, Wine & Design.
BIO
Aurora Bratli Brunvoll jobber som grafisk designer i konsulentselskapet Sopra Steria. Der jobber hun med design av digitale produkter, tjenester og brukeropplevelser for ulike kunder. Ved siden av jobb driver hun den frivillige organisasjonen Ladies, Wine & Design Oslo, og er over gjennomsnittlig opptatt av lik lønn og like muligheter for alle kjønn i design- og reklamebransjen.
– Tusen takk for stafettpinnen, Marie. Jeg gleder meg til å følge med på Oonda Studio fremover, og deltar gjerne på risograf-workshop når det er lov igjen!
Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.
– Alle setter vel pris på en sømløs digital brukeropplevelse. Jeg synes spareappen Kron scorer høyt på brukeropplevelse, i tillegg til å være leken i det visuelle uttrykket og vennlig i språket. Her er jeg usikker på om det er Bakken&Bæck, Heydays eller designere hos Kron som skal ha kudos, men fin er den i hvert fall.
– Til å jobbe med digitale produkter, er jeg kanskje litt i overkant glad i papir. Jeg setter pris på at der hvor det vanligvis ville blitt brukt plast, så begynner noen å droppe det til fordel for papir. Pakningsdesignet for reMarkable designet av Goods er et stilig eksempel på det, hvor hele innpakningen er laget av papir og kan resirkuleres.
– Jeg vil også trekke frem det nyoppstartede stationary-selskapet Fluo Paper Co. av grafisk designer Birgitte Lindtvedt. I en grå koronahverdag kan det hjelpe med en liten dæsj farge, og hun serverer en solid dose farge- og skaperglede i instagram-feeden og på pulten.
– Når vi først er innom stationary må Darling Clementine for MUNCH nevnes. Det rene uttrykket, kombinert med Munchs fargepalett er veldig flott. Bildene til Camilla Hay Jensen fra Shoots gjør at notatbøkene virkelig kommer til sin rett.
– Det er så mange prosjekter som fortjener kudos, men jeg må sette strek et sted. Det siste norske prosjektet jeg vil trekke frem er Norwegian Trash. Det er fint å se at design kan brukes til å gi søppel nytt liv. Norwegian Trash klarer å gjøre plastavfall til noe nyttig og pent, fra små skåler til pene og funksjonelle kjøkkenfronter. Det vil jeg se mer av!
Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.
– Vi trenger ikke reise så langt for å finne dyktige designere. Den svenske designeren Minna Sakaria er leken og eksperimentell med form, farger og typografi. I prosjektet Queer Type utforsker hun kjønnsstereotypier på barneklær fra kjedebutikker ved hjelp av typografi.
– Litt lenger unna, i New York, finner vi Leta Sobierajski fra Wade and Leta. I en kampanje for Herman Miller har de skapt et fargerikt, lekent og tredimensjonalt grafisk univers. Begge disse prosjektene skulle jeg gjerne ha lagd selv!
Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– Jeg ønsker å sende stafettpinnen videre til Ada Knoph Vigsnæs og Emma Øberg i Panorama Design. De er begge dyktige designere som jeg synes fortjener mer kudos!
––––––––––––