Feelgood retail

Creative Director og partner i Reklamekollektivet, Thomas Birkeland, har ordet i ukens Kudos.

Thomas
I Reklamekollektivet: Thomas Birkeland.

BIO

Thomas Birkeland er partner og Creative Director i Reklamekollektivet. Et kreativt byrå i Bergen som spesialiserer på merkevarebygging, design og reklame.

– Tusen takk for stafettpinnen, Eric! Det er en skikkelig ære 🙌

– Vi tenker mye likt, for jeg nerder også mye på å blande teknologi inn i designprosessen. På mange måter er det en ny vår i designbransjen nå, og den er såvidt begynt! Samtidig er jeg kreatør by heart og synes jo det finnes fantastisk mye god kreativ reklame som burde løftes frem også. Så skal prøve å trekke frem en herlig mix:

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

One Call - Los & Co

– Vi begynner med litt gammel humor. Denne kampanjen føler jeg får for for lite oppmerksomhet. Castingen, manuset, budskapet. Min type humor og en kontorfavoritt her hos oss. Morten Borgestad ❤️

«Ivrig TV-selger» for OneCall. Regi: Morten Borgestad.

AI Nyheter - Heisenbug

– Nå om dagen er det jo mye prat om AI-generert video og bilder med Dall·E 2 og OpenAI. Det ganske ferske byrået Heisenbug laget denne for et par dager siden; En skjerm ut mot gaten som lager AI-genererte bilder med OpenAI sitt API og nyhetene fra NRK. Resultat: Interessante bilder fra ulike stilarter koblet mot gode og dårlige nyheter. Smart bruk av tech og herlig egenpromotering. Kudos!

1668009101305

Innom - TRY Design

– Innom er et spennende nytt butikk-konsept som rommer det beste fra både dagligvare, kiosk og bakeri fra Rema 1000. Navnet og identiteten er leken og impulsiv - akkurat som konseptet. Feelgood retail! Tipper de hadde det veldig kjekt når de laget denne merkevaren! Får lyst å stikke innom 👋

Skjermbilde 2022 11 14 kl 11 29 31
Av Try Design.
Skjermbilde 2022 11 14 kl 11 29 44
Skjermbilde 2022 11 14 kl 11 30 33
Skjermbilde 2022 11 14 kl 11 30 43
Skjermbilde 2022 11 14 kl 11 32 03
Skjermbilde 2022 11 14 kl 11 32 15

Backup Ukraine - Virtue Worldwide

– Det er krig i Europa og ikke bare tid for spøk. Årets Digital Grand Prix vinner fra Cannes Lions viser hvordan teknologi og kreativitet også kan være et effektivt verktøy i mørke tider. Alle bør se denne!

Pinterest Predict 2022 - ILLO + ALGO

– For de som kjenner meg så vet de at jeg er ganske nerd og vi er jo på en spennende tid nå hvor det å bruke data til å skape kreative ting aldri har vært enklere. Smart bruk av data, design og tech 💡.

Burger King - JKR Global

– Et av fjorårets beste identiteter er jo hands down robrandingen av Burger King. Ekstra kult at det er en norsk kreativ leder (Christian Widlic) som står i bresjen for denne jobben. Creds! 😎

The Fish – Klarna - Nord DDB Stockholm

– Avslutter med den perfekte reklamen. You had me at smooth ✨

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til og hvorfor?

– Nå som vi endelig har stafettpinnen på Vestlandet, håper jeg den blir her litt. Sender den derfor videre til Baard Kolstad og den dyktige designgjengen i Studio Oker. Vi kjenner heller ikke hverandre personlig, men jeg er imponert over hvor mye bra arbeid de gjør. Fan på sidelinjen! De har blant annet bygget merkevaren til en av de mest avanserte autonome bilene innenfor kunstig intelligens for et kinesisk bilmerke, så jeg tipper de har mye spennende på lur! Spent på hva dere sikler på om dagen 🤩