– Den trenger en skikkelig dose anerkjennelse

Ragnar Roksvåg, gründer og kreatør i Los & Co er en ringrev i reklamesammenheng, og her viser han frem noen av sine favorittjobber.

Reklame siden 1990

Ragnar Roksvåg bor på Jeløya og har jobbet med reklame siden 1990. Han var med å starte Los & Co og Bold\TBWA. Har også fartstid fra Opsahl & Partners, Young & Rubicam, Avanti og New Deal DDB. Glad i fotball og glad i øl.

– Jeg er beæret over at Kristoffer Reppen og Sigurd Solhatt har sendt stafettpinnen videre til meg. De kunne valgt mange andre, mener jeg.

IMG 1423
Ragnar Roksvåg blant sine løver og fisker.

– Først ut er en SMFB-jobb for Jarlsberg. Jeg liker den veldig godt og synes den trenger en skikkelig dose anerkjennelse. Målet med kampanjen var å få folk i USA og UK til å bytte ut cheddaren med Jarlsberg, og kanalen var Instagram. Topp art direction og gode tekster. Deilig styling, digg musikk. Fine og rare filmer. Jeg får lyst på ost!

– Denne jobben som Anorak har gjort for Vipps synes jeg er selve beviset på en god reklameidé: Superenkel, samtidig som den kommuniserer det som var oppgaven: Betal regninger med KID via Vipps, ikke i nettbanken. Verdens kjedeligste brief, men løst på en utrolig morsom måte. Fine tekster, topp musikk. Litt synd at det ikke var meg som kom på akkurat den idéen.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Nå skal vi sørover, nemlig bestemt til Tyskland og «Nazis Against Nazis» fra 2014 – en jobb jeg veldig gjerne ha gjort. Da hadde jeg både fått kudos og mange reklamepriser. For alle oss som ikke er spesielt glad i de folka som går og marsjerer, er det deilig å se at løsningen gjør at nynazistene faktisk er med på å motarbeide seg selv. Tommel opp for de smarte hodene i GGH MullenLowe, Hamburg.

– Jeg avslutter med en jobb fra UK som Rotcho har gjort for The Times. Det er blitt produsert mye greier (filmer, serier, bøker) om JFK etter at han ble skutt i Dallas i 1963, men dette reklamearbeidet er noe av det bedre. For en nyhetsjunkie ble jeg skikkelig imponert over denne jobben. I tillegg er teknologien bak jobben blitt brukt for å hjelpe ALS-pasienter som har mistet stemmen. Jeg blir nesten rørt.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Det må bli Simen Frogner i We Are Live. Tidligere kollega som forsvant så altfor tidlig. Det jeg lurer på er om oppholdet i We Are Live har endret hans reklamesyn, eller om synet er like skarpt som før. Det vil neste Kudos vise.