NOMI — Prakteksempel på dårlig merkevarestrategi?

Veronica Mike skriver om lanseringen av skjønnhetsklinikken Nomi fra trekløveret Pia Tjelta, Vanessa Rudjord og Synnøve Skarbø.

NOMI

Ah, Nomi! For en lanseringsuke!?

Rent merkevaremessig er vel dette et prakteksempel på hvor dårlig det kan gå dersom du prøver å pynte et nytt produkt med et sosialt formål.

Enda verre går det når du velger en sak som er viktig for målgruppen din, men hvor produktet nærmest strider imot bevegelsen. Dagens marked er altfor årvåkent, selv voksne rent-a-wrack-damer. Heldigvis.

I 2022 må man kalle en spade for en spade. At tre smellvakre damer velger å starte en skjønnhetsklinikk er dessverre ikke overraskende, men det overrasker meg at tre tilsynelatende oppegående forretningskvinner klarer å bomme så heftig med pressemeldingen. Jeg tror klinikken kunne fått en god start, hvertfall unngått denne slakten, om de bare droppet ordet kvinnehelse og stod for hva de faktisk lanserer.

For det er vel merkevareråd nummer én? Ikke prøv å være noe du ikke er.

Samme hva du lanserer — stå for produktet ditt, lever kvalitet og kommuniser med åpenhet. Dette er spesielt viktig dersom du lanserer et produkt som er utsatt for negative reaksjoner. I dag finnes det et marked for alt, og markedet for kosmetisk kirurgi er både stort og voksende, og midt i målgruppa til trioen. Så rent forretningsmessig er jo dette en god idé. Dette ser Rudjord, Skarbø og Tjelta, som investerer 40 millioner for å sikre seg en fremtidig avkastning av å pynte på tusenvis av usikre kvinner, og samtidig øke presset på alle de som egentlig føler seg bra nok — ikke for å forske på eller bidra til bedre kvinnehelse.

Og derfor får de slakt. Ikke fordi de lanserer et nærmest kvinnefiendtlig produkt, men fordi de pynter på skjønnheten og tror at vi ikke ser det.

Heldigvis har pressemeldingen ført med seg en god samtale, økt informasjonen om hva kvinnehelse faktisk er, og en kronerulling som har samlet inn mer enn 250.000 kr til Norske Kvinners Sanitetsforening.

All PR er god PR?

Jeg håper kvinnehelse kommer godt ut av denne lanseringen, og at Nomi tar en runde internt på hvilke verdier selskapet faktisk står for og skrur fremtidige kampanjer deretter.

«NOMI — for usikre damer over 30 som lar seg knekke av usunt skjønnhetspress»?

Lykke til med lanseringen!

****

Veronica Mike utvikler stedsidentiteter i Natural State.