Bleed og ANTI vant ettertraktede utmerkelser for typografi

Prestisjetunge Type Directors Club har delt ut sine årlige «Certificates of Typographic Excellence», hvor tre av dem gikk til Norge. Bleed vinner to – for Naturhistorisk museum samt konferansen «Språk er makt», mens ANTI mottar hederen for sitt skreddersydde typesnitt utviklet for identiteten til nye Marienlyst.

KF KR 07
Marienlyst Post 07
Nhm bleed kf 01c

Den verdensledende typografiforeningen The Type Directors Club, som er en del av The One Club for Creativity, delte denne uken ut sine hedersbetegnelser til vinnere fra 42 land.

Bleed ble hedret med to sertifikater etter årets konkurranse: Typografien utviklet i forbindelse med den nye visuelle identiteten til Naturhistorisk Museum, og arbeidet for Kulturrådets konferanse «Språk er makt», der byrået utforsket forholdet mellom språk og makt gjennom levende bilder, video og typografiske uttrykk.

– Typografi er en av grunnpilarene i grafisk design, og etter vårt syn er pris i TDC den internasjonalt gjeveste anerkjennelsen man kan få innen feltet. Vi er heldige som får jobbe med kunder som gir oss stort kreativt spillerom, og dette er tredje år på rad der vi utmerker oss i TDC, sier kreativ leder og partner Svein Haakon Lia.

Designere bak «Språk er makt» er Daniel Bergsnes Nerheim, mens Halvor Nordrum står bak identiteten til Naturhistorisk museum.

Mellom historie og fremtid

Vi har foreløpig ikke noe case for typesnittet som ANTI har utviklet for nye Marienlyst og Ferd-konsernet (men det kommer!). Designerne Kristoffer Eidsnes og Håkon Stensholt, som på denne jobben allierte seg med skriftdesigner Stefan Ellmer, forklarer villig vekk (se også video nederst i saken).

– Marienlyst Display representerer transformasjonen av Marienlyst og er tydelig fundert i konseptet «historien fortsetter». Det variable typesnittet beveger seg mellom historie og fremtid og vil bli en viktig identitetsmarkør. Identiteten er fortsatt i en tidlig fase, og vi gleder oss til å ta ut identiteten på flere flater, sier Design Director Kristoffer Eidsnes.

– Marienlyst har vært og er et spennende og komplekst prosjekt som kommer til å ha mange øyne på seg i årene som kommer. Vi så tidlig at typografien kom til å spille en sentral rolle, og når vi skulle finne en skriftdesigner å samarbeide med var det veldig naturlig å ta kontakt med Stefan. Han har en leken og eksperimentell tilnærming kombinert med den faglige tyngden vi var ute etter, sier senior designer Håkon Stensholt.

– Vi hadde en god del profesjonell moro

– Det har vært en veldig åpen prosess; med utgangspunkt i et tydelig konsept som likevel tillot rom og frihet til å eksperimentere, både estetisk og teknisk. Jeg tror at det synes i resultatet at vi hadde en god del profesjonell moro her. Å ta utgangspunkt i historisk kildemateriale og overføre det til vår tid og den nyeste variable font-teknologien har vært en utrolig interessant oppgave. Det er jo et gjennomgående spørsmål i typografien, i hvor stor grad fortidens formspråk kan ha relevans i nåtidens grafiske landskap, forteller skriftdesigner Stefan Ellmer.

– Én av utfordringer har vært å tenke på dynamisk variasjon som en integral del av fontens funksjonalitet. Interpolasjon er jo i dagligdags bruk i utviklingen av fonter; men å gjøre den til en essensiell del av fontens uttrykk og bruksverdi er noe jeg ikke har gjort før. I et identitetsprosjekt som dette har typografien en rolle som ikke kan overvurderes. Når fontene nå også kan ta ansvar for dynamikk i motion graphics så blir vekten på utformingen av typesnitt enda tyngre; det blir spennende å se hva som kommer til å skje de neste årene, avslutter Ellmer.

Se mer om Marienlyst-skrifttypen her.

Alle vinneren i årets konkurranse, TDC69, mottar et Certificate of Typographic Excellence som bevis på at jobbene er blant årets beste i verden. Vinnerarbeidene blir også trykket i boken «TDC Annual, The World’s Best Typography®» og bli del av åtte utstillinger som turnerer museer, skoler og designorganisasjoner rundt i verden.