D&AD-gull til ANTI for NRKs visuelle identitet

ANTI har som eneste norske byrå vunnet gullet – en Yellow Pencil – i det som er en av verdens desidert mest renommerte designkonkurranser. Byrået var tilstede under prisutdelingen i London torsdag kveld for å motta prisen. TRY Design og NORD DDB ble også premiert i konkurransen.

ANTI NRK DAD
Fra utdelingen i London: Hilde Jørgenvåg, rådgiver profil og merkevare (NRK), Mats Ottdal, kreativ leder / partner (ANTI), Marianne Aas Engebakken, identitetsdesigner (NRK) og Erik Johan Worsøe Eriksen, Craft Director (ANTI).

Prisutdelingen i D&AD foregikk i London torsdag kveld, der folk fra både NRK og ANTI var til stede for å ta imot sin Yellow Pencil i Graphic Design for den nye identiteten til NRK.

– Å vinne en slik pris er sammenlignbart med å vinne VM i design, eller en Oscar i filmverdenen. Det er derfor en enorm ære for NRK og ANTI å bli hedret på dette nivået for deres arbeid med identiteten til NRK, sier Kenneth Pedersen, administrerende direktør i ANTI, til kreativtforum.no.

Mats Ottdal, kreativ leder i ANTI, forteller at det betyr enormt mye å vinne prisen etter en prosess som har tatt fire år.

– Det er få, kanskje ingen identitetsjobber som er mer komplekse enn for selveste NRK, sier Ottdal.

– Det å vinne her betyr at arbeidet står ut blant tusenvis av andre og har gjort en forskjell i sin kategori. Unektelig en designpris vi er enormt stolte av, og som viser hvordan et godt og strategisk samarbeid med NRK har paid off.

– Unik i norsk sammenheng

Cecilie Lyng, profilsjef i NRK, hevder at et slikt resultat kun oppnås gjennom et tett og godt samarbeid, og et metodisk strategisk designarbeid.

– Denne designjobben har en strategisk tilnærming som er unik i norsk sammenheng, og utførelsen er til fingerspissene godt gjennomført i hver detalj. Vi er utrolig stolte av samarbeidet vi har med ANTI, og som vi også kommer til å fortsatt ha i årene som kommer, sier Lyng.

NRK-identiteten har også vunnet priser i The One Show, Visuelt og Gullblyanten.

Se casefilmen her.

I tillegg til Yellow Pencil, vant ANTI en Graphite Pencil (sølv) for sin identitet for Forskningsrådet, også den i kategori for Graphic Design.

Sølv til NORD DDB og TRY Design

Elkjøp / Minecraft-jobben «Urban Miner» av NORD DDB vant en Graphite Pencil i Impact, mens identitetsarbeidet til festivalen Peer Gynt av TRY Design vant en Graphite Pencil i Branding.

Ey Doberman, Heydays, Oslo Observer og Knowit Experience var også nominert til priser i konkurransen. Det var 13 norske nominerte i finalen.

Se alle D&AD-vinnerne her.