«Dyrenes nødnummer» vant Eurobest-gull
EM i reklame for 2018 er avgjort. Det ble gull, sølv og bronse til TRY, samt bronser til Anorak, Morgenstern, SMFB og POL.
Det ble 13 priser til sammen på norske byråer i siste utgave av Eurobest. Den største vinneren er «Dyrenes nødnummer» av TRY (med Apt og Opt), som vant gull og to sølv i Media, samt en bronse i Health. Jobben var nominert fire ganger og vant altså pris for samtlige nominasjoner.
Oppdatering: TRY vant Grand Prix i Media for «Dyrenes nødnummer».
TRY vant i tillegg en bronse for «The Sneaky Pillar» for DNB i Film-kategorien.
En annen storvinner er Anoraks «The Distress Signal» for Amnesty, som var nominert åtte ganger og vant bronse med fire av dem, to ganger i Media, én gang i Radio og én gang i PR.
Morgenstern vant to bronse: én i Film-kategorien for den ærlige Finn-kampanjen om barn og idrett, samt en bronse i PR for «The Land of Chlamydia» for 7-Eleven.
SMFB vant en Film-bronse for sin Toppris-prerollkampanje for Freia/Mondelez.
POL vant en bronse for «The Ripple Effect» for DNB, den eneste norske jobben som var nominert i kategorien Creative Data.
Ikke gjennom nåløyet
Norske byråer hadde 36 jobber i Eurobest-finalen. I tillegg til vinnerjobbene var Try nominert fire ganger for «Vekking fra Hamar» for Norsk Tipping, tre ganger for «Smarthus» for Rema 1000, én gang for «Shit in Space» for Flax og én gang for «Ingenting» for DNB.
SMFB var nominert for IKEAs «Obama's Used Chair», POL var nominert for «Audi Quattro Coaster», Kitchen var nominert for «Trashed Exibition» for Naturhistorisk museum, mens Geelmuyden Kiese var nominert for «Cyber Bullying is not OK» for Bufdir.
«Dyrenes eget nødnummer» av TRY har vunnet gull, to sølv og bronse i Eurobest.