Fem norske jobber videre i D&AD

TRY, Bold, ANTI, Heydays / Goods og Netlife har jobber på shortlisten i den prestisjetunge internasjonale kreative konkurransen D&AD.

Ikeatrashx
Fra IKEA «The Trash Collection 2021» av TRY.

D&AD er en organisasjon for det globale design- og reklamesamfunnet som har som formål å fremme og stimulere til høyt faglig nivå innen design og reklame. Med offentliggjøringen av shortlisten er årets konkurranse nå snart ved veis ende, og prisene deles ut 25. og 26 mai.

Om det blir priser til norske jobber i år gjenstår å se, men fem arbeider er med å kjempe om de høythengende blyantene. De fem er IKEAs «The Trash Collection 2021» av TRY, som er på shortlist i kategorien Integrated, de nye vignettene til TV 2, laget av Bold Scandinavia og shortlistet i Branding, den visuelle identiteten til Universitetsforlaget, laget av ANTI og shortlistet i Branding, den visuelle identiteten til softwareselskapet Carrot, laget av Heydays og Goods, og shortlistet i Branding, og designet til det digitale reisemagasinet New York City Times, laget av Netlife og shortlistet i Magazine & Newspaper Design.

Ligeti i juryen

Norge er også representert i årets jury i D&AD, der Lead designer Marc Ligeti fra Knowit Experience juryerer i kategorien Creative Transformation, som handler om arbeid som «har revolusjonert organisasjoner, produkter, tjenester og rom, slik at de gir verdi og forbedrer kundeopplevelsen».