Ingen norske Cannes-finalister mandag

Cannes Lions: Mandag morgen ble shortlistene i kategoriene Brand Experience & Activation, Creative B2B and Creative Data Lions offentliggjort, men uten norskproduserte jobber på lista.

F029290 Rnxx Xz L8

Først i dag er Cannes Lions i gang offisielt, men for pressen begynte den i helgen med offentligjøringen av shortlister i mange av de mer tradisjonelle, og med norske øyne mest spennende kategoriene.

lørdag gikk TRY og IKEA videre med fire nominasjoner, tre i Outdoor og én gang i Print & Publishing, mens Pol fikk en shortlistplass i Healt & Wellness for Redd barna. På søndag var det Publicis Kitchen som kunne juble over at deres «The Climate Changed Logo» for FN gikk videre i Design-kategorien.

Dagens shortlist-slipp, bestående av kategorien Brand Experience & Activation, Creative B2B and Creative Data Lions, var imidlertid uten norske jobber.

Men det betyr ikke at mandagen nødvendigvis blir uten gode nyheter for norske byråer, ettersom vinnerne i kategoriene som både TRY og Pol er nominert i blir offentliggjort i løpet av dagen. Dersom byråene vinner sølv eller bronse blir sperrefristen for pressen løftet halv tre mandag ettermiddag, mens gull- og Grand Prix-vinnerne forblir sperret fram til vinnerne blir annonsert på scenen i Palais des Festivals mandag kveld.

Norske byråer har altså seks vinnersjanser så langt, med 19 shortlister offentligjort. Kategoriene som gjenstår er Creative Business Transformation, Creative Commerce, Creative Effectiveness, Creative Strategy, Film og Luxury & Lifestyle Lions Shortlists, som blir sluppet på tirsdag, mens shortlisten for Sustainable Development Goals Lions blir offentliggjort onsdag.