Åtte norske finaleplasser i The One Show

Amnesty-jobben «The Distress Signal» av Anorak er tre ganger i finalen i The One Show, mens Creunas DOGA-profil er dobbeltnominert. Oh Yeah Studio, TRY og POL er også finalister med jobber for henholdsvis Nike, Røde Kors og Audi.

89099 4ed2d original
Mange tok med seg FM-radioene sine og møtte opp på Universitetsplassen i Oslo i forbindelse med kringkastingen av «The Distress Signal» i desember.

Fredag morgen ble de siste og endelige listene over finalejobber i den prestisjetunge internasjonale idé- og kreativitetskonkurransen The One Show offentliggjort, og fem norske bidrag fra like mange byråer er gjennom juryens nåløye åtte ganger.

Nødsignalet

Det er lenge siden Norske radiojobber markerte seg i utenlandske konkurranser, men det har nå skjedd med «The Distress Signal» for Amnesty, der Anorak klarte å få oppmerksomhet om den ti år gamle saken til Teodora Vasquez, som er dømt til 30 års fengsel i El Salvador for å ha født et dødfødt barn. Metoden var å kapre en av Norges nedlagte FM-frekvenser for å sende ut et nødsignal

«The Distress Signal» er nominert én gang i kategorien Cross-Platform (Innovation In Cross-Platform – Experiential) og to ganger i kategorien for Radio (Experimental Radio og Innovation in Radio). Samme jobb vant nylig gull i Gullblyanten i kategorien Ikke-kommersiell.

En logo med romfølelse

Creunas DOGA-profil ble nettopp dobbeltnominert i ADC 97th Annual Awards, som i likhet med The One Show blir arrangert av The One Club for Creativity, og nå har den altså fått to finaleplasser i The One Show, begge i kategorien Design. Selve logoen er nominert i subkategorien Branding - Logo, mens den visuelle profilen er nominert i subkategorien Branding – Identity System. DOGA-profilen har blant mye annet mottatt prestisjetunge Red Dot Award, og den vant også gull i årets Gullblyanten i kategori for Identitet.

Oslo som skrifttype

Nike ønsket seg en lokal designer til å lage ny typografi og design til konseptbutikken på Karl Johan. Hans Christian Øren i Oh Yeah Studio gjorde et forsøk, og nå har prisene begynt å renne inn, så det kan tyde på at han fikk det til. Typografien «Oslo» er nominert i designkategorien i underkategori for Typeface Design. Filmen som ble utarbeidet sammen med Babusjka i forbindelse med lanseringen er for øvrig nominert i ADC 97th Annual Awards.

Tilbake til sandkassa

«Audi Enter Sandbox» av POL har vunnet priser over hele verden i 2017, og er åpenbart ikke ferdig med premiesankingen. Jobben er premiert i blant annet D&AD, Clio, Cannes Lions, FWA, Lovie, Ciclope, Eurobest og London International Awards, og ble hedret med Grand Prix, tre gull og to bronse i Gullblyanten. I The One Show er jobben nominert i Interactive-kategorien (subkategori: Experiential – Virtual Reality).

«Fail» FTW

Priser har det også blitt mye av for «Fail», TRYs viralfenomen for Røde Kors som begynner som en failvideo og avslutter med en sjokkerende tvist. Jobben ble eksempelvis mestvinnende blant de norske bidragene i Eurobest i desember med to sølv og fire bronse, og den vant en bronse i Ikke-kommersiell under Gullblyanten 2017. I The One Show er «Fail» nominert i kategorien Interactive (subkategori: Interactive video).

Her finner du shortlistene for The One Show 2018. Her kan du se et showcase med finalejobbene.

Prisutdelingen i The One Show foregår 11. mai.