Skapte oppmerksomhet om partnervold med kreativ kampanje på Oslo Bussterminal

Vinnerne av Digital Creative Competition 2021, VO-linjen og Hyper tok i bruk lyd i samspill med digitale skjermer for å skape oppmerksomhet rundt et viktig tema. Dette er den første kampanjen tilrettelagt gjennom Ocean Labs Norge.

B82 B1259 kopi
B82 B1288 kopi
B82 B1187 kopi
B82 B1304 kopi
B82 B1229 kopi
B82 B1316 kopi

På tampen av fjoråret ble et team fra Hyper kåret til vinnerne av den ikke-kommersielle delen av Digital Creative Competition, en konkurranse arrangert av utendørsaktøren Ocean Outdoor. Nå er det Hyper og VO-Linjen, med et vinnerbidrag fra DCC, som blir den aller første kampanjen her i Norge som blir tilrettelagt av Ocean Labs, som er en kreativ hub med fokus på å fremme utendørsmediet gjennom ny teknologi og spennende løsninger.

Kampanjeidéen ble omtalt av juryen som «[…] noe som inspirerte oss fra første sekund og som vi umiddelbart tenkte at kan bli større enn bare en aktivitet, dette kan virkelig bidra til endring.» (Ricardo Cuilenheim, RED dentsu X).

Gjennom kampanjen ønsket de å sette lys på viktigheten av å varsle ved mistanke om partnervold, og senke terskelen for nettopp dette.

Slik foregikk kampanjen på Oslo Bussterminal.

På LED-skjermen vistes et par i en dialog, som eskalerer til krangel med truende atferd. Direkte foran skjermen var det montert en lyddusj som spilte av det voldsomme lydbildet til krangelen på et markert område gjennom ShoutOut teknologi. Publikum oppfordres til å trykke på knappen, og dermed stoppe volden som utspiller seg foran dem. På skjermen takket VO-linjen deretter den som tok seg tid til å «varsle», og informerte om at den nasjonale vold- og overgrepslinjen kan kontaktes via telefon 116 006 eller via chat på volinjen.no.

De andre skjermene støttet også opp rundt samme budskap, og informerte om at naboer og forbipasserende som er villige til å varsle, kan for mange ofre være eneste sjanse til å få hjelp. Partnervold som ikke stoppes, der ingen sier fra, kan eskalere til partnerdrap.

– Kunden melder allerede nå at de merker at flere tar kontakt, så det viser hvor effektivt det er å være tilstede. Flere skal få hjelp, det er det viktigste, forteller Johanna Nordberg Aas, strategisk rådgiver i Hyper.

Varsler mer fra kreativ hub

Ifølge Ocean Outdoor er en dette en av mange kreative kampanjer vi vil se fremover fra Ocean Labs her i Norge.

– Ocean Labs har vært ledende i å utvikle digital og kreativ OOH i Storbritannia, og det kjennes inspirerende å kunne bygge videre på dette her i Norge. Vi har et nært samarbeid med UK, Nederland og resten av Norden, noe som muliggjør deling av ulike løsninger, kunnskap og ikke minst inspirasjon på tvers av landegrensene, sier Robin Bang, Head of Sales i Ocean Outdoor

ifølge ham har de begynt planleggingen av DCC 2022, som finner sted i oktober.