POL vinner Sølvfisken for Postens julefilm

Fjorårets mest omtalte julefilm, «When Harry met Santa», hvor nissen kommer ut av skapet, har vunnet Sølvfisken for desember 2021.

Harry og Nissen
Skjermbilde av «When Harry Met Santa» for Posten.

Postens julefilm, «When Harry met Santa», fikk stor oppmerksomhet og vant mange hjerter både ute og hjemme. Filmen er en del av Postens nye juletradisjon med filmer de siste årene. Tidligere har humor og satire vært den vinnende formelen, men i år var det kjærlighet for alle pengene.

Ideen springer ut fra innsikten om at det er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge – at du kunne elske den du ville.

– Fortsatt viktig å jobbe med holdninger

– Som en stor statlig virksomhet og viktig samfunnsaktør har vi et ansvar for å jobbe aktivt med mangfold, inkludering, likeverd og andre grunnleggende menneskerettigheter. Selv om det nå er 50 år siden du lovlig kunne elske hvem du ville i Norge, er det fortsatt viktig å jobbe med holdninger. Som alltid er hovedmålet med kampanjen å vise at Posten aldri slutter å fornye seg. I tillegg til å vise fleksibiliteten i tjenestene våre, ønsker vi å sette det inn i en samfunnsaktuell setting, med temaer som er viktige for samfunnet rundt oss og for oss i Posten, fortalte Monica Solberg, markedsdirektør for Posten og Bring, da filmen ble lansert i siste del av november.

Se filmen her.

Hos POL består teamet av det kreative teamet Rikke Sofie Jacobsen og Pia Emilie Lystad, mens Marius Eriksen var rådgiver og Kristin Eidså Brantzeg Scheele var prosjektleder. Filmen er regissert av Sacarias Kiusalaas i B-Reel Films.

Juryens begrunnelse: «Årets siste sølvfisk går til en julefilm. I bunken av julefilmer som gikk på tv i desember tror juryen at det var en som ble diskutert mer enn andre på julebordene.

I anledning av det er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge har Posten og Pol funnet ut at det er tid for julenissen å komme ut av skapet. Kjærlighetshistorien «When Harry met Santa» spredde seg raskt utenfor Norges grenser, og selv om den antagelig er blitt opplevd som enda mer kontroversiell utenfor Norges grenser så har den helt sikkert gledet mange og forarget noen her hjemme også. Det er ikke en enkel fasit på hva som er god reklame, men når reklamen skaper engasjement og bidrar til en positiv debatt så har noen gjort noe riktig.

Det å knytte en god sak til en kommersiell merkevare er ikke alltid en enkel øvelse, men i «When Harry met Santa» har Posten på en elegant måte kommet inn som julenissens hjelper slik at kjærligheten kunne vinne frem. Juryen er trygg på at Posten sin julefilm varmet mange hjerter i korona-julen, og da er det bare å gratulere med årets siste sølvfisk.»