Sommerro mellom to permer
I september i fjor åpnet huset Sommerro, etter fem års renovering. Det gamle hovedkontoret til Oslo Lysverker har gjenoppstått som prisbelønnet hotell og som et av de heiteste spise- og møtestedene i by’n. Nå er historien om hele prosjektet samlet mellom to tykke permer.

– Sommerro er et eventyr. Det fortjener en innbinding som dette! Sier Petter A. Stordalen, grunnlegger av Nordic Choice Hotels og Strawberry, og en av Sommerros eiere.
«Sommerro – a New Era» er en 360 siders praktbok, rikt illustrert av arkivbilder og storslagne interiørbilder. Boken tar leseren tilbake til byggets historie og på reisen fra overtakelsen av bygget i 2017 til nyåpning, med innblikk i den store visjonen og dypdykk i alle de små detaljene som til sammen utgjør Sommerros unike helhet.
Fotograf Lars Petter Pettersen har fulgt og fotodokumentert hele bygge- og renovasjonsprosessen, og de ulike lokale samarbeidspartnerne.
– Er det mulig å samle nesten 30.000 kvadratmeter med historier på 360 sider? Nei, men vi har gjort et hederlig forsøk. Sommerro er et såkalt «en gang i livet»-prosjekt. Boken fanger hele prosessen; fra en ambisiøs drøm til et hus fullt av liv. Og ikke minst er det en hyllest til alle de fantastiske samarbeidspartnerne som har bidratt med lys, kraft og varme, sier Stordalen.
Boken er produsert av Sommerrohuset selv, ved merkevaredirektør Siri Løining. Redaktør og tekstforfatter er Lauren Ho, i samarbeid med med-redaktør Benedicte Brinchmann Eie. Bielke & Yang, som har utviklet Sommerros merkevareprofil, har stått for bokens design og layout. Hovedfotograf er Lars Petter Pettersen, med støtte fra Francisco Nogueira, Chris Aadland, Fredric Esnault, Felicia Tobali og Roberto di Trani.
Boken er trykket i et opplag på 1000 eksemplarer. Den er tilgjengelig på alle Sommerros hotellrom og til salgs i Kafé Lucy for alle som ønsker å ta den med hjem.