Sommerro mellom to permer

I september i fjor åpnet huset Sommerro, etter fem års renovering. Det gamle hovedkontoret til Oslo Lysverker har gjenoppstått som prisbelønnet hotell og som et av de heiteste spise- og møtestedene i by’n. Nå er historien om hele prosjektet samlet mellom to tykke permer.

C2c681c2 2afe 41de aee7 9d108dab7b4b
«Sommerro – a New Era» er en 360 siders praktbok, rikt illustrert av arkivbilder og storslagne interiørbilder. Foto: Lars Petter Pettersen

– Sommerro er et eventyr. Det fortjener en innbinding som dette! Sier Petter A. Stordalen, grunnlegger av Nordic Choice Hotels og Strawberry, og en av Sommerros eiere.

«Sommerro – a New Era» er en 360 siders praktbok, rikt illustrert av arkivbilder og storslagne interiørbilder. Boken tar leseren tilbake til byggets historie og på reisen fra overtakelsen av bygget i 2017 til nyåpning, med innblikk i den store visjonen og dypdykk i alle de små detaljene som til sammen utgjør Sommerros unike helhet.

Fotograf Lars Petter Pettersen har fulgt og fotodokumentert hele bygge- og renovasjonsprosessen, og de ulike lokale samarbeidspartnerne.

– Er det mulig å samle nesten 30.000 kvadratmeter med historier på 360 sider? Nei, men vi har gjort et hederlig forsøk. Sommerro er et såkalt «en gang i livet»-prosjekt. Boken fanger hele prosessen; fra en ambisiøs drøm til et hus fullt av liv. Og ikke minst er det en hyllest til alle de fantastiske samarbeidspartnerne som har bidratt med lys, kraft og varme, sier Stordalen.

4a2fa5f9 9931 495e 94b8 feb127a48388
Boken tar leseren tilbake til byggets historie og på reisen fra overtakelsen av bygget i 2017 til nyåpning, med innblikk i den store visjonen og dypdykk i alle de små detaljene som til sammen utgjør Sommerros unike helhet. Foto: Lars Petter Pettersen
363705a5 dbe9 4909 acba a6c243d2f97d
Foto: Lars Petter Pettersen
815c8734 32d9 45f2 95fe 25f49cbbb115
Sommerros fasade. Foto: Fransisco Nogueira
7040bd2d 4715 4fe7 9f6e 90485c3994bb
Gjennom boken får vi også følge renoveringsprosessen av det ærverdige bygget. Foto: Lars Petter Pettersen
8489a74b eb14 4d6f 9024 d688e971df45
Boken er produsert av Sommerrohuset selv, ved merkevaredirektør Siri Løining. Foto: Lars Petter Pettersen
2afd4d7d 8fa6 48bf 98b1 5292d3f2e551
Morten Håvik og Aksel Overskått fra designbyrået Bielke & Yang. Foto: Lars Petter Pettersen
116f27d6 96ca 45d0 b3e0 545c45c26234
Petter A. Stordalen, grunnlegger av Nordic Choice Hotels og Strawberry, og en av Sommerros eiere. Foto: Lars Petter Pettersen
X
Fra venstre: Lars Haukeland fra LPO Arkitekter, Gunnar Bøyum fra Aspelin Ramm, Petter A. Stordalen og ordstyrer Guro Tvedten. Foto: Lars Petter Pettersen

Boken er produsert av Sommerrohuset selv, ved merkevaredirektør Siri Løining. Redaktør og tekstforfatter er Lauren Ho, i samarbeid med med-redaktør Benedicte Brinchmann Eie. Bielke & Yang, som har utviklet Sommerros merkevareprofil, har stått for bokens design og layout. Hovedfotograf er Lars Petter Pettersen, med støtte fra Francisco Nogueira, Chris Aadland, Fredric Esnault, Felicia Tobali og Roberto di Trani.

Boken er trykket i et opplag på 1000 eksemplarer. Den er tilgjengelig på alle Sommerros hotellrom og til salgs i Kafé Lucy for alle som ønsker å ta den med hjem.