«Titanic»-pastisj vant Sølvfisken for mai

«Raskeste veien til Danmark» av POL for Fjord Line er den beste reklamefilmen på tv mai, ifølge Sølvfiskjuryen.

FSTR filmstills2

Tidligere i år sjøsatte Fjord Line sin nye stolthet Fjord FSTR, en hypermoderne katamaran som tar deg fra Kristiansand til Hirtshals på utrolige 2 timer og 15 minutter. I den forbindelse skapte POL en ny film om den raskeste veien til Danmark, regissert av Sigve Aspelund hos Tinagent. Skipet tar 1200 passasjerer og 400 biler, har tre serveringssteder og et lavere CO2-utslipp enn det forrige skipet.

– Vi ønsket å finne en leken måte å fortelle om den raskeste veien til Danmark. Fjord FSTR bruker bare 2 timer og 15 minutter over Skagerak, så vi måtte vise hvordan det føles, ikke bare si det, fortalte POL-kreatør Thorbjørn Ruud da filmen ble lansert i mai.

Samme film ble nylig nominert i Advertising-kategorien i New York Festivals, og har også fått entusiastisk oppmerksomhet fra Advertising Age.

Fjord Line med fiskelykke

Juryens begrunnelse: «En vindfull Titanic-pastisj stikker av med sølvfisken for mai. Det er ikke første gang at den klassiske scenen med Leonardo DiCaprio og Kate Winslet blir parodiert, men med god hjelp av en vindmaskin får Fjord Line frem budskapet på en effektiv og sjarmerende måte. Juryen er trygg på at sølvfisken for mai både får frem smilet og reiselysten hos målgruppen.»

Teamet hos POL består av AD Thorbjørn Ruud, tekstforfatterene Robert Radoli og Petter Bryde, rådgiver Marius Eriksen, prosjektleder Silje Linge og designer Thomas Eklo Skaara.

Se filmen her.