To Smash!-gull i Retailprisen

Per Højs «App app app»-kampanje for Smash! ble storvinneren med to gull og én bronse under utdelingen av Retailprisen torsdag kveld, mens Kolonial.no vant utmerkelsen Årets retailer.

89170 47f5e original
Kolonial ble hedret med utmerkelsen Årets retailer. Foto: Christoffer Krook
89171 8c2de original
SDG vant det ene av to gull i Pakningsdesign på vegne av Kolonihagen og Rema 1000. Foto: Christoffer Krook
89172 486e4 original
Tank Design Tromsø vant gull for sitt pakningsdesign for Real turmat/Drytec. Foto: Christoffer Krook
89173 28d45 original
«App app app» vinner sitt 2. gull i kategorien Årets lansering. Foto: Christoffer Krook
89174 873f8 original
We Are Live og Diplom-Is vinner gull i Årets event for «Wanted - Kuppet». Foto: Christoffer Krook
89175 9643e original
Gullet i Åpen klasse gikk til POLs «Enter Sandbox» for Audi. Foto: Christoffer Krook
89176 b7fdd original
Per Høj vinner gull for «App app app» i Integrerte retailkampanjer. Foto: Christoffer Krook
89177 a8eba original
Rema 1000 vinner Brings DM-pris for introduksjonskampanjen til kyllingarten «Solvinge Hubbard». Foto: Christoffer Krook
89178 6a8ba original
Sølv i Årets lansering til «Ingenting» av TRY for DNB. Foto: Christoffer Krook
89179 42967 original
McCann Oslo for Orkla vinner sølv i Event for «Træna lanserer Klar». Foto: Christoffer Krook
89180 c8fcb original
Sølv i Åpen klasse til «Winter is Coming» av SMFB for IKEA. Foto: Christoffer Krook
89181 3f19a original
Sølv i Integrerte retailkampanjer til «Norvegia toast – Digg på 1-2-3 av TRY. Foto: Christoffer Krook
89182 472d8 original
Bronsen i Årets pakningsdesign ble vunnet av Tank Design Oslo for «Minde Nøttekos». Foto: Christoffer Krook
89183 ff74b original
Bronse i Årets lansering til «Et fargerikt frieri til St. Hanshaugen» av Morgenstern. Foto: Christoffer Krook
89184 71838 original
Bronse i Årets event til SMFB for «La livet ditt innrede stua» for IKEA. Foto: Christoffer Krook
89185 99a83 original
I tillegg til to gull vant Smash!-jobben «App app app» og Per Høj bronse i Åpen klasse. Foto: Christoffer Krook
89186 b93fd original
IKEA og SMFB vinner bronse på vegne av IKEA for «La livet ditt innrede stua». Foto: Christoffer Krook

Retailprisen blir arrangert av Kreativt Forum, ANFO og Retail Energy, og årets priser ble delt ut på Vulkan Arena torsdag kveld, der konferansierene var Zenith-sjefen Tim Nilo og digitalsjef i Coop Hordaland, Amanda Haugland.

Årets store vinner, Smash!-kampanjen «App app app» av Per Høj for Nidar / Orkla, vant gull i to kategorier: Integrerte retailkampanjer og Årets lansering, samt en bronse i Åpen klasse.

Gull til POL, We Are Live, SDG, Tank Design Tromsø

Det ble delt ut gull også til Diplom-Is og We Are Live for stuntet «Wanted - Kuppet». Tank Design Tromsø vant gull i Pakningsdesign på vegne av Dyrtec og Real turmat. SDG vant gull i samme kategori for «Kolonihagen pakningsdesign» for Rema 1000. Prismagneten «Enter Sandbox» for Audi av POL vant gullet i Åpen klasse, mens Kolonial.no vant utmerkelsen Årets retailer. Brings DM-pris ble delt ut til lanseringskampanjen for kylling-arten Solvinge Hubbard av og for Rema 1000.

Nevnes bør også IKEA og SMFB, som vant tre priser torsdag kveld: Bronse i både Events og Integrerte retailkampanjer for «La livet ditt innrede stua» (laget sammen med JCP Event) og et sølv til «Winter i is Coming» i Åpen klasse. Nevnes bør også Orkla som mestvinnende kunde, med to gull (Smash!), et sølv (lansering av Klar/McCann) og en bronse (Smash!).

Samtlige vinnere i Retailprisen 2018

  • Integrerte retailkampanjer
    Gull: «App app app» av Per Høj for Smash!/Nidar/Orkla Confectionary & Snacks
    Sølv: «Norvegia toast - Digg på 1-2-3» av TRY for TINE Norvegia
    Bronse: «La livet ditt innrede stua» av SMFB og JCP Event for IKEA

Nådde nesten opp: «Ta den gode tiden tilbake» av SMFB for Freia og «Fjøsnissen» av TRY for TINE

Nådde nesten opp: «NJIE – Nye muskler» av JCP Nordic for Multibev, «Wanted – Kuppet» av We Are Live for Diplom-Is

  • Events
    Gull: «Wanted Kuppet» av We Are Live for Diplom-Is
    Sølv: «Træna lanserer Klar» av McCann Oslo for Orkla
    Bronse: «La livet ditt innrede stua» av SMFB og JCP Event for IKEA

Nådde nesten opp: «Aker Brygge Juleutekino» av Geelmuyden Kiese for Aker Brygge og «Telefon til Hamar» av Per Høj for Norsk Tipping

Nådde nesten opp: «Heimefrå» av ANTI for Lerum og «Hele Norge elsker Stabbur-Makrell!» av Brunch Oslo for Orkla

  • Åpen klasse – Innovasjon og kreativitet
    Gull: «Audi Enter Sandbox VR Experience» av POL for Audi Norge
    Sølv: «Winter is coming» av SMFB for IKEA
    Bronse: «App app app» av Per Høj for Smash!/Nidar/Orkla Confectionary & Snacks

Nådde nesten opp: «Guided by Fans» av Anorak for Visit Oslo og «The Music Video» av McCann Oslo for Citroën.

Årets retailer: Kolonial.no

Årets retailer ble i år Kolonial.no, og prisen ble delt ut av Leif Bache-Mathiesen, Bransjedirektør Handel hos NHO Service og Handel. I jurybegrunnelsen heter det blant annet: «Årets Retailer er en aktør som har satt en ny standard i sin bransje. Eller rettere sagt en annerledes standard. Til tross for en voldsom vekst, er Årets Retailer fremdeles en liten aktør totalt sett. Når juryen i Retailprisen likevel velger å hedre denne nykommeren, er det fordi der andre har forsøkt men gitt opp, har disse folkene gitt gass, videreutviklet konseptet sitt og økt.»

Brings DM-pris: Si hei til Hubbard

Brings DM-pris gikk til introduksjonskampanjen «Solvinge Hubbard» av og for Rema 1000, der de i tillegg til å dele delikate oppskrifter, ønsket å fortelle historien om Hubbard gjennom å vise hvor godt kyllingene har det i fjøset. Det ble gjort analyser som viste hvem den typiske kylling-spiseren var, og denne innsikten ble brukt til å optimalisere distribusjonen, både uadressert og adressert.

Effektmålinger av kampanjen viste svært gode resultater, spesielt på lesetid, relevans og oppbevaring. Kampanjen leverer også svært godt på å kommunisere hovedbudskapet; «Vi tror at en kylling som har det bedre, smaker bedre», og over syv av 10 er enige i at kampanjen gir inntrykk av av Solvinge tar dyrevelferd på alvor. Rema 1000 var fornøyd, og salget gikk så godt at de opplevde utsolgt-situasjoner i flere butikker.

Her kan du laste ned DM-utsendelsen.