To Smash!-gull i Retailprisen
Per Højs «App app app»-kampanje for Smash! ble storvinneren med to gull og én bronse under utdelingen av Retailprisen torsdag kveld, mens Kolonial.no vant utmerkelsen Årets retailer.
Retailprisen blir arrangert av Kreativt Forum, ANFO og Retail Energy, og årets priser ble delt ut på Vulkan Arena torsdag kveld, der konferansierene var Zenith-sjefen Tim Nilo og digitalsjef i Coop Hordaland, Amanda Haugland.
Årets store vinner, Smash!-kampanjen «App app app» av Per Høj for Nidar / Orkla, vant gull i to kategorier: Integrerte retailkampanjer og Årets lansering, samt en bronse i Åpen klasse.
Gull til POL, We Are Live, SDG, Tank Design Tromsø
Det ble delt ut gull også til Diplom-Is og We Are Live for stuntet «Wanted - Kuppet». Tank Design Tromsø vant gull i Pakningsdesign på vegne av Dyrtec og Real turmat. SDG vant gull i samme kategori for «Kolonihagen pakningsdesign» for Rema 1000. Prismagneten «Enter Sandbox» for Audi av POL vant gullet i Åpen klasse, mens Kolonial.no vant utmerkelsen Årets retailer. Brings DM-pris ble delt ut til lanseringskampanjen for kylling-arten Solvinge Hubbard av og for Rema 1000.
Nevnes bør også IKEA og SMFB, som vant tre priser torsdag kveld: Bronse i både Events og Integrerte retailkampanjer for «La livet ditt innrede stua» (laget sammen med JCP Event) og et sølv til «Winter i is Coming» i Åpen klasse. Nevnes bør også Orkla som mestvinnende kunde, med to gull (Smash!), et sølv (lansering av Klar/McCann) og en bronse (Smash!).
Samtlige vinnere i Retailprisen 2018
- Integrerte retailkampanjer
Gull: «App app app» av Per Høj for Smash!/Nidar/Orkla Confectionary & Snacks
Sølv: «Norvegia toast - Digg på 1-2-3» av TRY for TINE Norvegia
Bronse: «La livet ditt innrede stua» av SMFB og JCP Event for IKEA
Nådde nesten opp: «Ta den gode tiden tilbake» av SMFB for Freia og «Fjøsnissen» av TRY for TINE
- Årets lansering
Gull: «App app app» av Per Høj for Smash!/Nidar/Orkla Confectionary & Snacks
Sølv: «Ingenting» av TRY for DNB
Bronse: «Et fargerikt frieri til St. Hanshaugen» av Morgenstern for Fargerike
Nådde nesten opp: «NJIE – Nye muskler» av JCP Nordic for Multibev, «Wanted – Kuppet» av We Are Live for Diplom-Is
- Events
Gull: «Wanted Kuppet» av We Are Live for Diplom-Is
Sølv: «Træna lanserer Klar» av McCann Oslo for Orkla
Bronse: «La livet ditt innrede stua» av SMFB og JCP Event for IKEA
Nådde nesten opp: «Aker Brygge Juleutekino» av Geelmuyden Kiese for Aker Brygge og «Telefon til Hamar» av Per Høj for Norsk Tipping
- Pakningsdesign
Gull: «Real Turmat» av Tank Design Tromsø for Drytec
Gull:«Kolonihagen pakningsdesign» av Scandinavian Design Group for Kolonihagen / Rema 1000
Bronse: «Minde Nøttekos» av Tank Design Oslo for Brynild
Nådde nesten opp: «Heimefrå» av ANTI for Lerum og «Hele Norge elsker Stabbur-Makrell!» av Brunch Oslo for Orkla
- Åpen klasse – Innovasjon og kreativitet
Gull: «Audi Enter Sandbox VR Experience» av POL for Audi Norge
Sølv: «Winter is coming» av SMFB for IKEA
Bronse: «App app app» av Per Høj for Smash!/Nidar/Orkla Confectionary & Snacks
Nådde nesten opp: «Guided by Fans» av Anorak for Visit Oslo og «The Music Video» av McCann Oslo for Citroën.
Årets retailer: Kolonial.no
Årets retailer ble i år Kolonial.no, og prisen ble delt ut av Leif Bache-Mathiesen, Bransjedirektør Handel hos NHO Service og Handel. I jurybegrunnelsen heter det blant annet: «Årets Retailer er en aktør som har satt en ny standard i sin bransje. Eller rettere sagt en annerledes standard. Til tross for en voldsom vekst, er Årets Retailer fremdeles en liten aktør totalt sett. Når juryen i Retailprisen likevel velger å hedre denne nykommeren, er det fordi der andre har forsøkt men gitt opp, har disse folkene gitt gass, videreutviklet konseptet sitt og økt.»
Brings DM-pris: Si hei til Hubbard
Brings DM-pris gikk til introduksjonskampanjen «Solvinge Hubbard» av og for Rema 1000, der de i tillegg til å dele delikate oppskrifter, ønsket å fortelle historien om Hubbard gjennom å vise hvor godt kyllingene har det i fjøset. Det ble gjort analyser som viste hvem den typiske kylling-spiseren var, og denne innsikten ble brukt til å optimalisere distribusjonen, både uadressert og adressert.
Effektmålinger av kampanjen viste svært gode resultater, spesielt på lesetid, relevans og oppbevaring. Kampanjen leverer også svært godt på å kommunisere hovedbudskapet; «Vi tror at en kylling som har det bedre, smaker bedre», og over syv av 10 er enige i at kampanjen gir inntrykk av av Solvinge tar dyrevelferd på alvor. Rema 1000 var fornøyd, og salget gikk så godt at de opplevde utsolgt-situasjoner i flere butikker.
Her kan du laste ned DM-utsendelsen.