TRY vant Sølvfisken med Forsvaret-kampanje

I et land som det er godt å bo i, er det lett å ta ting for gitt. Det var utgangspunktet for Forsvaret-kampanjen fra TRY som har vunnet Sølvfisken for september 2021.

Forsvaret

– Selv om vi også har våre problemer her i nord, ser nok resten av verden på Norge som et lite eventyrland. Det trenger vi nordmenn å bli minnet på en gang i blant, hvor heldige vi egentlig er, sa konsulent i Try, Lars Mitlid, da rekrutteringskampanjen ble lansert i september.

For øvrig består teamet av TRY av kreatørene Øystein Halvorsen, Karin Lund, Sara Hødnebø og Caroline Ekrem, samt prosjektleder Marte Heiersted og formgiver Thomas Fuglem. Hovedfilmen i kampanjen er produsert av Heimlich med produsent Kristian Hajdu og regissør Roar Uthaug. Musikken er laget av Steinjo.

Følger opp tidligere Sølvfisken-vinner

Filmen «Det var en gang et land» er en oppfølger til «Fantastiske ingenting» som vant Sølvfisk på TV 2 i 2018, og som ble omtalt som «verdens vakreste rekrutteringsfilm» av det internasjonale nettstedet Forces året etter.

Se filmen her.

«Utrolig godt håndverk»

Sølvfiskenjuryen har følgende begrunnelse:

«Juryen lot seg begeistre av Forsvarets film «Det var en gang et land» som soleklart stakk av med Sølvfisken for september. Her skildres eventyrlandet i storslåtte tablåer og små gjenkjennelige øyeblikk som minner oss på likheter, forskjeller, kriser og samhold som tilsammen utgjør vår felles identitet. Vi berømmer den solide helheten. Voicen er smart og utrolig godt skrevet. Den tar eventyrsjangeren på alvor, favner den norske folkesjela og treffer ulike tidsepoker på kornet. Sammen med et stykke nydelig, spesialkomponert musikk og de fantastiske bildene blir dette utrolig godt håndverk i alle ledd. Grepet på slutten der soldaten henvender seg til seeren er meget elegant. Gratulerer til Forsvaret!»