Norvegia i ny drakt

Arbeid av Tangram Design AS

Tangram Design har revitalisert Norvegia-porteføljen på oppdrag fra TINE.

Norvegia er Norges mest spiste ost, og TINE ønsket med denne revitaliseringen å befeste Norvegias posisjon som markedsleder. Designet har stått uendret siden 2008, noe som er lenge for en stor merkevare som Norvegia. Siden den gang har nye varianter kommet til, og med det designet som nå lanseres, synliggjøres bredden i sortimentet og viser at Norvegia er en levende produktfamilie med mange ulike karakterer.

– Tangram Design har utviklet det nye designet, og det var med andakt vi ga oss i kast med en denne oppgaven, sier Bente Norum, daglig leder i Tangram Design. 

Med TRY som sparringpartner

– For å være sikre på at vi gjorde de rette grepene, har vi sammen med prosjektgruppen i TINE brukt god tid på prosessen og testet underveis. Vi har også lagt stor vekt på forankring og hatt tett dialog med ulike representanter for produktet. TRY, som er ansvarlige for kommunikasjonen og som kjenner Norvegia godt, har også periodevis vært en del av prosjektgruppen. Dette har vært en god sparringspartner underveis, og med denne inkluderende samarbeidsformen er det lagt til rette for at kjernen i produktet ivaretas både på emballasje og i kommunikasjon.

– TINE kom til Tangram Design med en brief, som i vårt samarbeid med dem har blitt videreutviklet og spisset. I løpet av denne prosessen definerte vi to hovedmål med designendringen. 

  • Først og fremst ønsket vi å styrke Norvegia-familien ved å rendyrke de signalene som etterhvert har blitt ensbetydende med Norvegia. Norvegias rose forsterkes som seriens viktigste kjennetegn, og får en enda tydeligere fremtoning på pakningene. Dermed etableres et sterkt fjernsignal og en markant familiesignatur for Norvegia.
  • Videre ville vi synliggjøre Norvegia som en rik og spennende familie med mange ulike karakterer. Hver variant har fått sin egen gjengivelse av rosen, og dermed visuelle kjennetegn som understøtter variantens særtekk og karakteregenskaper. Det nye navntrekket er mer robust og tidløst, og gir en god klangbunn til de ulike rosenes særegenheter. Samtlige varianter har også fått en oppdatert palett med sterke, rene farger.

Mer særpreg

Merkevarer henvender seg i stadig større grad til oss på en personlig måte, og tilstreber å signalisere verdier forbrukerne ønsker å assosieres med. Med tydeligere karakterer og mer særpreg i hver variant, ønsker vi å bygge sterkere bånd til Norvegias brukere. Ved å fremheve variantenes personlighet, gjør vi det lettere for folk å få et nærmere forhold til «sin Norvegia».

– Dette har vært et fantastisk prosjekt å jobbe med på alle måter. Det er et stort ansvar å få revitalisere en av norsk dagligvares største merkevarer, og det har vært en utrolig spennende og lærerik oppgave, sier Linda Valen, ansvarlig designer hos Tangram Design.

– Vi er svært fornøyde med resultatet, sier Cathrine Øiom, senior merkevaresjef hos TINE. 

– Denne videreutviklingen av Norvegias identitet understreker bredden i sortimentet, og viser Norvegia som en aktuell og levende merkevare.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.