Lanserer global merkevare for hydrogen

Arbeid av Heydays og Maskinen

Heydays og Maskinen har samarbeidet om utviklingen av et nytt globalt brand for Nel Hydrogen.

Etter strategiske oppkjøp og etablering av internasjonale samarbeid, hadde Nel Hydrogen behov for å fornye sin identitet og kommunikasjon for å synliggjøre nye ambisjoner. Nel Hydrogen har røtter tilbake til Sam Eyde og Norsk Hydro, og leverer i dag teknologi for produksjon, lagring og distribusjon av hydrogen. Selskapet opplever store forventninger blant politikere, næringsliv, presse og på Oslo Børs.

Nøkkelen til fornybar-samfunnet 

Teknologien Nel utvikler vil kunne spille en sentral rolle i overgangen fra fossil til fornybar energi, det grønne skiftet. Nel er allerede verdensledende på hydrogenstasjoner til transportsektoren.

– Nel erkjente at deres teknologi og produkter var langt bedre enn det merkevaren og kommunikasjonen klarte å formidle, sier Per Øivind Bang, daglig leder i Maskinen. 

– Ambisjonen er å bygge et internasjonalt brand som både skaper forventinger til teknologien og posisjoner Nel Hydrogen blant de mest ambisiøse og framtidsrettede teknologiaktørene i verden innen energi. 

En verden preget av konvensjoner

Kategorien og konkurrentene opererte i et landskap preget av typiske konvensjoner. Aktørene fremstår blå, grønne og lite engasjerte. Kommunikasjonen var introvert og vanskelig å forstå. 

– Nel er ikke bare en solid industribedrift, men også en helt fantastisk kunnskapsbedrift. Vi har lært utrolig mye om teknologien og potensialet i å kunne lagre ren og fornybar energi. Tiden er inne for at verden får øynene opp for hvor viktig hydrogen kommer til å bli for vår framtid. Derfor ønsket vi å bygge en identitet som både driver folkeopplysning og skaper engasjement blant entusiastene i bransjen der ute, forteller Mathias Haddal Hovet, daglig leder i Heydays. 

En naturlig leder

– Det aller aller enkleste i hele universet ble utgangspunktet for brandet, forteller Bang i Maskinen. Hydrogen er nummer 1 i det periodiske system, og er utgangspunktet for både selskapet og merkevaren. «Number one by nature», ble designkonsept og budskap. Fargen er den samme som hydrogen gir i emisjonsspekteret.  Det understreker at Nel Hydrogen er et rendyrket hydrogenselskap. 

– Det er de ambisiøse kundene vi vil jobbe sammen med, og dette er definitivt et selskap med store ambisjoner. Et globalt selskap helt uten skylapper, som ser enorme muligheter i å løse noen av de store energiutfordringene vi står oppe i, sier Haddal Hovet. 

Spennende samarbeid 

Heydays har vært ansvarlige for identitet, design og websider, Maskinen har utarbeidet strategisk merkevareplattform og innhold. 

– Heydays og Maskinen var en god match for oss, sier Bjørn Simonsen i Nel Hydrogen. – Det var spennende å jobbe med to selskapet som er spesialister på sitt felt og som utfylte hverandre så godt som de gjorde. Vi har virkelig fått det brandet vi ønsket oss. Nå skal vi ut i verden med teknologien og løsningene våre, og leve opp til forventingene vi har skapt, avslutter Simonsen. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.