Velkommen tilbake

Den gamle amerikanske ambassaden i Oslo sentrum har gjenoppstått som byens flotteste eventlokale. Bleed står bak visuell identitet, skiltsystem, illustrasjoner og nettside.

Fredensborg AS har totalt rehabilitert bygningen som tidligere huset den amerikanske ambassaden. Bygget er både utvendig og innvendig møysommelig restaurert i henhold til den opprinnelige arkitektoniske stilen. Nå huser det både kontorer og serveringssteder – i tillegg til et av Oslos mest spektakulære eventlokaler. Maskinen har stått for merkevarestrategi og innhold, mens Bleed har designet og utviklet visuell identitet, skiltsystem, illustrasjoner og nettside.

Amb 02 01
Amb 02 02
Amb 02 03

– Ambassaden er et ambisiøst prosjekt hvor vi i seks år har satt i stand en av Oslos arkitektoniske skatter. I denne prosessen har det vært viktig for oss med et tett samarbeid med et kreativt byrå som deler vår entusiasme for prosjektet samt leverer kvalitet til avtalt tid. Det har Bleed gjort fra dag én, sier Rajko Mink, CEO i Fredensborg Hospitality.

Amb 03 01
Amb 03 02
Amb 03 03

Tidligere måtte reiselystne nordmenn fysisk møte opp på den amerikanske ambassaden for å få visum. Dette bidro til å gjøre bygget sagnomsust: Et sted man besøkte for å få lov til å dra til selveste USA. De som har levd en stund husker også ambassadens bibliotek, som bød på en unik samling bøker og tidsskrifter, og som var åpen også for vanlige nordmenn.

Amb 04 01
Amb 04 02
Amb 04 03

– Reisepapirer, formelle dokumenter og kulturutveksling ble en naturlig inspirasjon for å skape et univers som både kunne inneholde gamle minner og nye opplevelser. Leken mellom streng typografi og 50-tallets optimisme i illustrasjoner skaper en bro mellom det europeiske og amerikanske. Formspråket omfavner møtet mellom det modernistiske bygget og det lekne innholdet bygget vil tilby, sier senior designer og partner i Bleed, Halvor Nordrum.

– Ambassaden er en av de mest ikoniske bygningene i Oslo, og arbeidet som er gjort med restaureringen er helt unikt. Å få lage visuell identitet til et prosjekt som dette er en drømmeoppgave for ethvert designbyrå, sier kreativ leder og partner i Bleed, Svein Haakon Lia.

Involverte byråer

90284 22fa4 original
Bleed
D

Dan Anecito

Skiltdesign

I

Ingunn Garthus

Prosjektleder

L

Lucie Moriceau

Illustrasjoner

M

Max Tomren

Programmerer

Maskinen Brand Guide JAN23 WIP

Maskinen Strategi og innhold

Andre involverte

E

Einar Aslaksen

Fotograf