Cannes: GP nr. to til Dove «Evolution»

Den kanadiske viraljobben for Dove laget av Ogilvy & Mather Toronto, har vunnet sin andre Grand Prix i årets reklamefestival. Se filmen her.

Viralreklamen for Dove, titulert «Evolution» har vunnet verdens mest prestisjetunge reklamepris to ganger denne uken; først som en av tre GP-vinnere i cyber-kategorien, og nå også i filmkategorien.

Viral-reklamefilmen er en film gjort i time-lapse der en ganske ordinært utseende kvinne først blir sminket og frisert, og deretter photoshoppet til smellvakker ugjenkjennelighet. Filmens misjon er å illustrere hvor manipulerte og forvridde våre oppfatninger om skjønnhet er – selvsagt i tillegg til å selge Dove-produkter.

Det betyr også at storkunden Unilever nok en gang har blitt belønnet med pris her nede. Masterfoods og Proctle & Gamble har også gjort det påfallende bra.

«Evolution» har over fire millioner treff på YouTube. Reklamekritikeren Bob Garfield fra Avertising Age var klar i sin dom allerede før festivalen hadde begynt:
– Vit først at Grand Prix i 2007 burde, må og vil gå til Dove og Ogilvy & Mather, Toronto for den internet-avlede tour de force'en som «Evolution» er, skrev han tidligere denne måneden.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.