Liker ikke dumme nordlendinger

– Reklamebransjen presentere nordlendinger som enkle, naive, umoralske og molboaktige, mener professor Kjell-Arne Røvik ved Universitetet i Tromsø.



Dr. philos. og professor i statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø, Kjell-Arne Rørvik refererer blant annet til TV-reklamene for Idun ketchup og Laban Seigmenn.

– Her får man en molbo som ikke vet opp eller ned på en ketchupflaske, mens i seigmannreklamen presenterer man nordlendingen nærmest som en avsjelet person som trakterer seigmannen som en heksedoktor ville gjort med voodoodukka si, sier Røvik til Kanal24.

Andre eksempler er Narvesen-reklamen fra tannlegeventerommet, der en nordlending med munndiaré og speideruniform spinner en historie utifra forsidene på den kulørte vente-lektyren.

– I tillegg har vi radioreklamene til ICA Supermarked og IF skadeforsikring, der nordlendinger gjøres amoralske og naive. I det hele tatt lite fordelaktig presentert, sier Røvik.

Undermennesker Professoren presiserer at han synes reklamene er morsomme.
– Jeg tror heller ikke de er direkte vondt ment, men når man ser nærmere på reklamen blir det ikke fullt så morsomt når nordlendingene så massivt og gjennomgående framstilles som nærmest et undermenneske.

Han mener det er alvorlig hvis alle reklamefilmene peker på en oppfatning av folk i Nord-Norge som er normalt hos folk i sør.
– Da viser det at stereotypene lever i beste velgående, sier Rørvik.

Skiller seg ut Leder i Kreativt Forum, Sol Olving, understreker at også andre dialekter brukes i reklame og er uenig i at nordlendinger presenteres ufordelaktig.
– Man bruker dialekt fordi det får reklame til å skille seg ut, og det gjør at nordlendinger er anvendelig i reklamesammenheng. Fordi det nordnorske representerer humor, saftige uttrykk og en folkelighet som de fleste kan assosiere seg med, sier Olving til Kanal 24.

Hun vil likevel ikke uten videre karakterisere bruken av nordnorsk i reklamesammenheng som en hedersbevisning.

– Det er mer en frodighet og et humoristisk grep som er morsomt og som faller i god jord hos de fleste, sier Olving til Kanal 24.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.