Lar Stena seile sin egen sjø

Kitchen tapte i Lagmannsretten mot tidligere kunde Stena Line. Nå legger de saken død. Vi angrer ikke på at vi gikk til sak, sier konsulent Bjørn Polmar.



En sak av prinsipiell karakter for norsk reklamebransje endte altså med nederlag for Kitchen. Byrået gikk til sak mot fergeoperatøren for å få dekket regningen for kampanjen som skulle relansere fergen «Stena Saga».

Konflikten starten høstet 2005, da fergeopratøren ga Kitchen startskuddet til å begynne arbeidet med en ny kampanje, samtidig som de mot Kitchens vitende også engasjerte byråene Ludens og DDB. Kunden hevdet i ettertid at de kun hadde bestilt en kreativ strategi.

Illojalitet vs grådighet Kitchen anklaget Stena Line fra å ha løpt fra brorparten av regningen samt å ha opptredd illojalt. Stena avviste kravet og anklaget byrået for grådighet. Med tapet i Lagmannsretten gikk Kitchen på sitt andre nederlag. Nå legger byrået saken død, melder Dagens Næringsliv.
– Det er synd at utfallet ble som det ble, men vi angrer ikke på at vi gikk til sak. For oss handlet de ikke om pengene, det var et spørsmål av prinsipiell karakter, sier Bjørn Polmar, konsulent og styreleder i Kitchen, til DN.

Dommen gir reklamebyrået ansvaret for uklarheter i kommunikasjonen. Imidlertid gir retten medhold i at kunden umiddelbart burde ha fortalt Kitchen om at to eksterne byråer konkurrerte om oppdraget.