Fra reklame til kreativitet

Cannes Lions, verdens største reklamefestival, går bort fra reklamebegrepet og skal nå omtale seg selv som «The International Festival of Creativity».

9334 67f47 original

Cannes Lions har fram til nå hatt undertittelen «The International Advertising Festival», men i går ettermiddag offentliggjorde arrangørene en ny tilføyelse som erstatter den gamle: «The International Festival of Creativity».

Ifølge arrangørene skal den nye undertittelen gjenspeile forandringen som har skjedd med festivalen de siste årene, fra å være en feiring av kreativt ypperlig reklame til å bli en hyllest til kreativ fortreffelighet innen all kommunikasjon.

Begynte med film og TV. Festivalen har pågått siden 1954, og var opprinnelig kjent som the International Advertising Film Festival, hvor kun TV- og kinoreklame ble juryert. Festivalen har gått gjennom en vesentlig forandring de siste ti årene, og har omfavnet kommunikasjon i stadig videre forstand av ordet, og fra 2011 opererer festivalen med hele tretten hovedkategorier.

– Dersom du ser på arbeidene og lytter til samtalene som foregår på Cannes Lions, forstår du raskt at festivalen har utviklet seg langt hinsides ren reklame, sier Philip Thomas, festivalsjef.

– Vinnerarbeidene fra Cannes kan simpelthen ikke lenger omtales som bare «reklame». Mang en Grand Prix går nå til opplevelser, teknologier, sosiale medier, brukergenerert innhold, tjenester og hendelser. Annonsører og markedsførere har flere muligheter enn noensinne, og vi som festival må omfavne denne forandringen. Det er viktig at Cannes Lions tilbyr et globalt arrangement som er relevant for bransjen, sier Thomas.