NetCom i ny drakt

I dag bytter NetCom logo og får likt symbol som resten av TeliaSonera-familien.

NetCom og TeliaSonera samler seg i dag under ett felles symbol.
– Dagens endring er ikke bare et logobytte, men en strategisk endring der vi i mye sterkere grad skal kombinere TeliaSoneras internasjonale stryke med NetComs posisjon og lokale kunnskap, forteller Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i NetCom.

I Norge samler NetCom og NextGenTel seg under det nye symbolet. Fremover skal de to selskapene jobbe tettere sammen for å tilby de beste kommunikasjonsløsningene til privat- og bedriftsmarkedet. NetComs 55 butikker får også ny profil. Samtidig lanserer selskapet i dag en helt ny hjemmeside.

Sterkere utfordrer. Mobiloperatøren har brukt det siste året til å gjenvinne en tydelig posisjon, forteller Erikstad.
– Det unike med NetCom består, og personligheten skal være den samme. Lett og lekende, med glimt i øyet. Samtidig er vi ferdig med å tulle med Telenor – det skal bli tydelig at NetCom har blitt en sterkere utfordrer.

Netcom er i gang med tidenes største markedskampanje og trøkket de neste ukene vil bli betydelig, lover hun.

Det er Landor som står bak den nye logoen.

Kommentarer

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

6 år, 6 måneder siden

Tipper det mangler et "ikke" her.

Lars Kjelsnes

6 år, 6 måneder siden

Det er Landor Associates som står for rebrandingen av TeliaSonera, inkludert NetCom og NextGenTel.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

6 år, 6 måneder siden

Jeg venter av prinsipp et halvt år før jeg mener noe, men da er ingen interessert lenger.

Casper Brekke

6 år, 6 måneder siden

nei... kommer til å savne manne- og damelogo :(

Karl Nystøyl

Kreatør / Tekstforfatter i Los & Co

6 år, 6 måneder siden

Hvor kjøper man OL-pins nå om dagen?

Alexander Gjersøe

6 år, 6 måneder siden

Trøsten må jo være at de forlater en logo som så ut som to OL-pins.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

6 år, 6 måneder siden

Hmmm. McCann?

Tom Andersson

Key Creative i Isobar Norge AS

6 år, 6 måneder siden

Mathias: Designfolka sitter nok i et annet forum og er indignerte over kerninga, og plukker fra hverandre håndverket forøvrig -dette er mye mer underholdende! Klart en profil er viktig, men NetCom har fremdeles muligheten til å beholde den lekne stilen i kommunikasjonen sin via andre grep, så det er uproblematisk. Leste også et sted at de var ferdige med å være utfordrer og tulle med Telenor, så sånn sett passer det bra. Om jeg synes den er fin? Hah, jeg sier ingenting før Harald gjør det!

Mads Løken

manusforfatter i Freelance

6 år, 6 måneder siden

Netcom etablerte seg som den småfriske underdogen som måtte jobbe litt hardere og yte litt mer for å konkurrere med den store, stygge operatørkjempen.
Med den nye logoen er all sjarm og underdog-feeling borte. Penga rår.

Erland Wiencke

6 år, 6 måneder siden

Ro dæ ned no Francois - ta dæ heller et støkke Klæbukake.

Tonje Schøyen Ertzaas

6 år, 6 måneder siden

Au!

Terje Wollmann

Digital rådgiver i Kikkut

6 år, 6 måneder siden

Grattis McCann!

Carl-Erik Conforto

6 år, 6 måneder siden

Jeg tenkte umiddelbart på:
http://www.stepstone.no/

Linn Ramm Østgaard

6 år, 6 måneder siden

Hei Lilla, vi har ingenting å si til hverandre.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

6 år, 6 måneder siden

Dem gjør det. Jeg får skikkelig nasjonal underdog-feeling av at Linni Meister er vår eneste seriøse utfordrer til Marilyn Monroe.

Christopher Einarsrud

6 år, 6 måneder siden

Hvem har stått for den nye profilen?

Sigurd Solberg

Tekstforfatter / Kreativ leder i Futatsu Industries

6 år, 6 måneder siden

PM meg for OL-pins, Karl.

Markus Lind

Kreativ Leder i Good Morning

6 år, 6 måneder siden

Det er nesten komisk å se hvor sterke følelser sånne her ting får frem hos folk... NetCom har tatt et strategisk valg som gjorde at de måtte endre logoen til dette, ferdig. Om noen måneder er alt glemt og VANLIGE mennesker vil IKKE tenke; "Åja, det er NetCom ja, de som hadde den fine logoen som de byttet ut! Ja nei de vil jeg ikke ha noe med å gjøre"

Benjamin Aker

Web Consultant i Visma IT & Communications

6 år, 6 måneder siden

...og om et år eller to skifter de navn til TeliaSonera. Change complete.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

6 år, 6 måneder siden

Jeg sitter fast i den siste metaforen der.

Tom Andersson

Key Creative i Isobar Norge AS

6 år, 6 måneder siden

Jess, da kan jo designbransjen bare starte sin sedvanlige nedsabling så vi blir ferdige med det. Sett i gang!

Mathias Haddal Hovet

6 år, 6 måneder siden

Tom: Sant, dette er mer underholdende. Absolutt! Det som plager meg mest i denne introfasen, er faktisk appelsinen/gresskaret som vises i lilla - det ser jo ikke særlig smart ut engang. Mat blir ikke lilla før det har gått minst 10 år, lizzom.Forøvrig har faktisk Telia i Sverige vært relativt flinke i å implimentere et mennesklig preg i sin variant via illustrasjon. Sikkert smart i mindre markeder som f.eks Norge. http://www.telia.se/foretag/?teliase_top_foretagProfilen forøvrig, som må sees på i global sammenheng (i hvert fall europeisk), har jo i det minste valgt en ledig farge. Orange er orange, AT blå, T-Mobile magenta osv. Det er jo det som spiller en rolle her. Netcom er nå endel av et mye større system og det som egentlig blir spennende, er jo nettopp hvor mye man kan leke seg innenfor dette relativt generiske corporate uttrykket i de mindre markedene. Uttrykket i sin helhet bringer ikke noe særlig nytt til bordet, spør du meg. Fargen gjør.

Vegard Bjørlykke

Ansatt i Apt

6 år, 6 måneder siden

“Det unike med NetCom består, og personligheten skal være den samme” – for meg er det mest umiddelbare at det er nettopp dette de mister gjennom den nye identiteten

Mathias Haddal Hovet

6 år, 6 måneder siden

Netcom har blitt kjøpt opp av TeliaSonera. At de velger å ikke kutte ut NetCom og NextGenTel med det første sier seg selv. Så kan man diskutere om den visuelle identiteten til TeliaSonera er interessant, som faktisk er det vi ser på. Og Tom: Ser ut til det bare er reklamefolk som kommenterer her..

Carl-Erik Conforto

6 år, 6 måneder siden

NetCom har jo ikke så mye valg i grunnen.
http://resume.se/nyheter/2011/05/12/den-har-blivit-valdigt-val/

Miran Kevic

Sr Motion Designer i Freelance

6 år, 6 måneder siden

.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

6 år, 6 måneder siden

... og når man i tillegg tar med i betrakningen at dette designet ble implementert allerede i 2009 i enkelte markeder, synes det noe meningsløst å gnåle. Selv om det er gøy.

Miran Kevic

Sr Motion Designer i Freelance

6 år, 6 måneder siden

Telenor sin profil er så mye bedre. Profilen ser ikke bra ut og det gjør heller ikke websiden deres.

Aram Zarkoob

6 år, 6 måneder siden

.... og alle vet at halvnakne kvinner hoppende ut av et eple selger mer mobiltelefoner og abbonementer. Ellers er jo Djuice lilla fargen veldig fin!

Magnus Cederholm

Designer i NRK

6 år, 6 måneder siden

Men de vil kanskje tenkte «Har NetCom blitt like store og kjipe som Telenor? Jeg får bytte til Tele2.»Det er klart profildesign også har mye å si for VANLIGE mennesker.
Ellers var det vel egentlig meningsløst å gjøre endringen i første omgang

Odd Einar Hennøy

Tekstforfatter i Alle Gutta

6 år, 6 måneder siden

Et besøk på Metaforhistorisk Museum kan løse problemet.

Odd Einar Hennøy

Tekstforfatter i Alle Gutta

6 år, 6 måneder siden

Alle som ikke skjønner at den nye visuelle profilen "reflects TeliaSoneras unique combination of international strength, local connection and pioneering heritage", kan feste hodet i en telefonledning og legge på røret for godt.

Pål Wehus

6 år, 6 måneder siden

Fin film.